I teorin är det 10+10 år för vissa, och kortare tid för andra. Antingen är detta människor som fortsätter flyga ofta och ändå uppnår hög status alternativt att de går i pension och reser mer sällan på ett sätt som inte påverkar "aktiva" statuskunders resande i samma utsträckning. Borde inte bli...
Att det är så passs vårt att boka bonusbiljetter är ju en anledning till att höja, för många tjänar poäng idag sett till utbudet på poäng och det är ju inte som att SAS gått kanon under åren man var eget bolag och hade Amex Elite så lite förstår man tyvärr att det behöver gå åt det här hållet.
Borde inte en kombination av A330 NEO, A350 och A321 funka bra för ett SAS som är lite större än vad det var för några år sedan? Där de mindre planen både kan upprätthålla vissa mindre destionationer och nödvändiga långdistansrutter från ARN/OSL (i.e. New York och någon mer stad).
Blir väldigt likt Berlin, vilket är ett hopplöst öde för en affärsdestination. Pratade med en affärsresenär baserad där och att förlita sig på Wizz och andra lågprisaktörer för tjänsteresande är inte enkom positivt... Dessutom kommer du aldrig uppnå någon status någonstans så du får itne ut...
Ja, fast för oss som reser ofta riskerar SAS att inte längre bli det självklara valet om allt ska gå via CPH. Man kan inte ens flyga till MUC eller FRA längre från ARN.
Och att starta linjer från mindre flygplatser till CPH för att ta sig ut i världen känns som en klurig strategi med tanke på...
Ute i Bloomberg nu också, 45 + 10 optioner för att bygga ut CPH som hubb säger man. Men borde också kunna innebära fler mindre plan tillgängliga för ARN och OSL eller drömmer man bara nu?
Skulle inte klaga, men visst klarar man inte t/r Calgary på 24h? Det kan tyvärr sätta käppar i hjulen för en sådan linje... Idag är det ju tyvärr lite klurigt att flyga till mindre orter i Nordamerika från sthlm med SAS då det inte flygs till någon samarbetspartners hub.
Nu får vi bara hålla tummarna för ARN-YYZ med antingen SK eller WS, blir faktiskt en rätt smidig väg till både Kanada då mycket skulle öppnas upp med bara ett byte.
Har tänkt mycket på det och önskat det länge, men är tyvärr rätt sparsmakat med non-schengen idag efter 11:00, egentligen bara lite London-trafik. Tveksamt att de ser värdet i det i dagsläget därför.
Som tillägg till det tror jag också att hade man kunnat fylla en A320:a från ARN så hade man flugit till de destinationerna. Ska ARN få fler direktlinjer hade det behövts fler mindre plan än A320 som kan flyga dessa lönsamt. Så länge det inte finns kommer det inte vara lika lätt att räkna hem en...
Även om jag också gärna sett Vancouver och en comeback för Toronto från Stockholm så tror jag båda är en bit bort. Seattle är trots allt en hub för Delta vilket kan förklarar den comebacken. Westjet snackades ju om för några år sedan vara på väg in i Skyteam men har sedan dess fokuserat lite...
Min teori är två klasser men att de måste erbjuda fullt ombokningsbara biljetter i den lägre klassen för att blidka tjänsteresenärer som inte får resa business och då kan de sockra det erbjudandet med att bjuda från cafeutbudet. Det är alltså precis samma service där man bara har förbetalt för...