Ta till exempel CPH-EWR 7 april 2021. Då kostar en tur och retur-biljett i ekonomi med SAS 5 054 kr (2 673 + 2 381). En enkelbiljett på samma flyg kostar 13 553 kr. Detta är inte något enstaka exempel utan gäller i princip alla stickprov jag gjort på SAS sida. Se bilder nedan.
Men det måste ju vara en extremt få resenärer som reser London - New York - Stockholm och har såpass kort tid på plats i New York att de måste ha längre stopp för att inte riskera att missa nästa flyg. Varför skulle man få problem om man sätter det i system? Sökte precis på momondo och de listar...
Jag förstår inte riktigt. Det kan ju inte bero på tid. Om det alltid kostar 1/3 av priset att köpa en t o r istället för enkel för samma flygresa. Man kan väl aldrig spara varken tid eller pengar om man betalar 3 ggr mer för samma sak? I samtliga fall man flyger enkel kan det ju bli billigare om...
Ok, så det beror helt enkelt på misskötta företag där både ledning och anställda inte bryr sig om hur stora utlägg man har för resor. :) Känns ändå lite saftigt att man skulle köpa 2 enkel i ekonomi för 30 000 kr istället för 2 tor för 10 000 kr. Eller om det är business 78 000 kr istället för...
Ja, men då väljer man ju att köpa en tur och retur till ett billigare pris. Om flygbolaget skulle ta samma pris (eller obetydligt mindre) för en enkel som för en tur och retur skulle de få en lika stor intäkt och inte låsa upp en plats som aldrig kommer användas.
Jag ska inte boka någon resa men är nyfiken på hur flygbolagen tänker. Vad vinner de på att ta extremt mycket mer betalt för tur och retur än för en enkelresa? Det gör ju att folk köper tur och retur och skippar returen. Med SAS kostar en enkelbiljett CPH-EWR i business ca 39 000 kr och en tur...
Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: SAS
Kabinklass: Business
Avreseort: Stockholm
Destination: Miami/Chicago
Enkelresa eller Tur&retur: Tur&Retur
Antal poäng (per person): 50 000 (Amex 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 774 SEK
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): April 2021
Bokad...
Stängdes i början på året med hänvisning till att de uppdaterade IT-system, skulle ha kommit igång igen 1 mars men det gjorde det aldrig. Förmodligen pga Corona.
I dagsläget är det helt omöjligt att stoppa. Vill en pilot krascha planet går det alltid, även om den andra piloten sitter bredvid. Om piloten som flyger trycker spaken fullt framåt när de är på typ 100 meters höjd finns det inte en chans att den andra piloten kan rädda situationen.
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS & UNITED
Kabinklass: Plus, Business och Domestic First
Avreseort: Arlanda (ARN)
Destination: Seattle (SEA) - Hem från Orlando (MCO)
Enkelresa eller Tur&retur: T&R (Open Jaw)
Antal poäng (per person): 65 000 (AMEX 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 1606...