@palmen @Jane Insane
Nuvel.. Jeg brukte Jane's eksempel for anskaffelseskost selv om det kanskje var verdi han mente. Men om du tar "opportunity costs" (alternativkostnad?) som basis er du ikke langt unna. Du kan ikke regne kredittkortpoengene som gratis poeng da du heller kunne hatt et svensk...
Man finner business til ca 18-25KNOK fra OSL til BKK med ett stopp så lenge man bestiller noen måneder frem i tid. Finnair her, men har sett Lufthansa og andre på tilbud tidligere til enda lavere pris. Men la oss si 100KNOK for 4 personer.
Med bonusbilletter blir da regnestykket kanskje slik...
2x poengpris gir vel omtrent samme totalpris som å kjøpe business for cash (om man regner ekstrakostnader ifb poengsamling, pris for kredittkort og tidsbruk for å finne bonusreiser).
Da ville jeg heller beholdt status quo. Det er ikke så vanskelig å finne reiser med AF/KL i business.
Jeg misliker YQ (carrier imposed fees / "fuel" charges), men tror det hadde vært bedre å ta YQ for VN, UX og CI enn 2x poengpris. Om du feks har en kort connection må du betale 2x for hele boundet, hvilket er urimelig.
Det samme kunne vært gjort med feks Etihad mot å feks ha samme poengpriser...
Selskaper opererer ikke med grudges. Akkurat som VN står fritt til å sette prisen på awardseter (og hvor mange de slipper) står SAS fritt til å sette prisen de videreselger dem til oss. De kunne også valgt å ikke selge dem i det hele tatt,
SAS Eurobonus support hevder man ikke får uttelling på awardbilletter betalt av andre. Postet det i Evening of conversation tråden da jeg ønsker at noen tar det opp med sjefene.
https://www.businessclass.com/forum/threads/sas-an-evening-of-conversation-ebd.106160/post-1100385
Helt enig. Men reglene er så tvetydige at de kan tolkes begge veier. "For the flight to count, EuroBonus points must be earned on or used to pay for the flight". Om man drar paralleller til betalte billetter gjelder det kun for den som opptjente poengene, så man kan argumentere at det da også...
Benytt gjerne anledningen til å spørre om bonusbilletter betalt av andre teller i Eurobonus Millionaire-challenget. Mange har spurt kundeservice på chat og mail angående dette og fått både positive og negative svar, men han som svarte meg nå virker rimelig sikker i sin sak. Det gir kun uttelling...
Eric skrev ikke det i mailen, men jeg tolker det slik at mixed class også kommer online ja. Den nye bookingmotoren håndterer allerede ulike bookingklasser i et bound, men har problem med å prise ulike reiseklasser. Men kundeservice kan søke mixed class nå, end-to-end. Problemet er at de ikke...
Det er forskjellige problemer her..
Mixed class: Teknisk utfordring pga overgang til nytt system. Har fått bekreftet av Eric (Senior Manager, SAS Eurobonus) at de jobber med å løse dette.
Segment-by-segment: Ny policy ifm overgangen til Skyteam, bekreftet av lekket internt memo. Dette kommer...
Eller at poengene går ut på dato, hvor gjelden da kan inntektsføres i sin helhet.
Kunder som kjøper f.eks Bose-head til 200K poeng er også god forretning for SAS.