Ja - och i Sverige får ju inte nya extrakortsinnehavara av Amex Platinum Priority Pass längre (vilket de får i Frankrike - låt vara med starkt begränsat antal besök). Så trenden är densamma i hela Europa, men tillgången till Priority pass stryps uppenbarligen på olika sätt på olika marknader...
Bokar själv awards i både OneWorld (via BA och Finnair) , Sky Team (SAS) och Star Alliance (LH, Avianca Lifemiles och Aegean). Före pandemin - och delvis under den - fanns det ofta gott om Awards. Med lite framförhållning gick det även att få biljetter vid storhelger. Numera är det torka -...
Råkade i augusti ut för skada på hyrbil (Amex Platinum - samma som för Amnex Elite). Väldigt lätt process med Amex externa försäkringsbolag. Bifogade den faktura hyrbilsföretaget (som jag betalt) samt övrig dokumentation. Inga ifrågasättanden, kort handläggningstid, pengarna utbetalda.
Att det var "bättre förr" kan jag hålla med om. Men allt är ju relativt. Frågan är om inte de flesta europeiska flygbolag kommit längre ner i utförsbacken än Turkish. Åker hellre Turkish än något av Lufthansagruppens bolag. British Airways förbigås bäst med tystnad. Anser att Aegean och Turkish...
Tror flygbolagen kan få lite svårare att göra detta än andra delar av resebranschen. Men de kommer säkert att hitta på lösningar som gör att frekventa resenärer får betala mer än sällanresenärer.
Å andra sidan finns ju individuell prissättning redan, i alla fall vad gäller...
Ja, det har blivit groteskt. För 11-15 år sedan kostade ett normalt hotellrum för mig (3 stjärnor+ inkl. frukost) ca 100-110 USD (650-750 kr) Exakt samma hotellrum kostar i dag över 300 USD (+3000 kr). Långt, långt över svensk inflation. Och att äta ute skall vi inte tala om - dyrt redan från...
USA går för mig bort enbart p.g.a kostnadsläget. Det där med demokrati eller inte är ju en glidande skala och beroende på vilka parametrar man själv tillmäter störst vikt så blir utfallet olika. Det är ju upp till var och en att avgöra vart man vill åka.
Ja, det LH:s marknadsför som en "förbättring" verkar ju mer vara något av en slakt av värdet på poängen. Helt tydligt är det inte och det verkar finns en icke obetydlig komplexitet i "nya" Miles & More. Vi får se mer i juni. Kanske bättre att nöja sig med status i en eller två allianser intjänad...
Alltid bra med SEN-förmåner (bagage, sittplats med extra benutrymme, lounge etc), men i övrigt inget anmärkningsvärt. Aldrig någon positiv särbehandling, snarare tvärt om (min bokade sittplats med extra benutrymme hade vid incheckning på flygplatsen tilldelats annan passagerare - jag fick ny...
Har haft olika Amexkort i snart 30 år och därtill många, många andra kreditkort. Amex är klart bäst att ha att göra med bland kreditkortsutgivare. Enda gången jag haft problem var när jag hastigt ändrade köpmönster och samtidigt ökade min spend högst avsevärt. Då spärrades ett av Amexkorten och...
Listan på flygbolag som förbjuder Airwheel är lång. Några exempel, hämtade från Airwheels egen hemsida, airwheelfactory.com:
Singapore Airlines: Prohibited personal transportation devices,
all small lithium battery-powered personal transportation devices (e.g. Mini-Segway, Hoverboard...
Och AF-KLM har sedan förra året codeshare med just GOL. Det är bara för SAS att teckna ett "hängavtal". Det är ju ingen hemlighet att just GRU är den stora året runt-destinationen för skandinaver i latinamerika (om vi nu inte räknar Rio under högsäsong)
Så här uttalade sig Anko strax efter det han tillträtt som vd på SAS:
"I happen to have spent a few years in Latin America, so I know how beautiful these markets are. I think that many of them can and will work, but not this winter – that comes too soon."
Om det blir latinamerika borde ju...