Hotell: Villa Copenhagen
Nätter: 2
Bokat: Standard King, bokat med gamla Strawberrypoäng (40k per natt)
Fick: Junior Corner Suite
Status: Platinum
Dags för den årliga poängvistelsen här. Uppgraderad vid incheckning i appen till ”Specialty room”, vad det nu betyder. Lite oklar fysisk...
Håller med om att Uppsala är lite bortglömt här. Den enda inkluderade restaurangen ingår ju i samma koncern som de ständigt återkommande i Stockholm, med lika usel app som ekonomi. Det borde gå att hitta några till. Pontus öppnar ju La Girafe i början av nästa år och vi får hoppas på någon form...
Datum: Oktober 2025
Nätter: 2
Hotell: Scandic Nørreport
Bokat rum: Standard
Fick: Superior Plus
Statusnivå: Loyal friend
Fint hörnrum med utsikt. De tycks också ha en slags happy hour med fria dryckesvaror klockan 16-17, vilket vi som är på tjänsteresa naturligtvis inte hinner med.
Austrian är lite som Österrike i stort - gammaldags men pålitligt. Maten i business känns som en motpol till SAS med kött, sås och potatis i stadiga portioner. Har inte sett någon champagne intra-Europa på senare tid utan bara lokal sekt.
Återbesöker detta hotell nu och klockade in på tre timmar från boarding på ARN till en pilsner i loungen på hotellet, självklart med pendeltåg från VIE där två personer reser på gruppbiljett för €6.80. Svårslaget söder om Frankfurt.
Hotell: Hilton Tallinn Park
Datum: September 2025
Bokat: King Guest Room
Uppgradering: One bedroom family suite
Status: HHD
Uppgraderad till King Executive i appen och sedan en bit till vid incheckning. Damen i receptionen noterade att det var nio år sedan vi var här senast och bjöd även in oss...
Jag har också en bokning på Aristo och minns inte att det inte stod något om fixed menu vid bokningen. Också udda att rätterna på Amex-menyn i några fall inte ens finns på den vanliga samt att det bara är två huvudrätter att välja bland.
I linje med visdomar ovan från @Piffsan satsar vi på att...
Instämmer i stort med övriga. SAS är mer varierande vad gäller crew och servicegrad. Finns alla varianter. Finnair känns mer förutsägbara och ger fin recognition till sina statuskunder
Jag uppskattar Finnairs nya stol (den icke-fällbara) och sover bättre i den än hos SAS. Maten hos SAS känns...
Såvida man inte har ett väldigt speciellt resemönster (exempelvis pendlar ARN-FRA) så blir det nog svårt att få ihop en kalkyl där man får ut mer värde i kronor än man betalar för kortet. Men om andra värden får styra så är det naturligtvis upp till var och en vad man värdesätter.
Programmet byter namn i höst och en del förändras. Fördelen är att man får Gold-status, nackdel är sämre matrabatt och att gratisnatten kräver att man stannar två nätter (vilket i praktiken gör det till en kupong för 50% rabatt). Loyaltylobby sammanfattar bra...