Senaste nytt

2for1 går snart ut, hjälp!

För att inte framstå som häxan surtant utan kontext vill jag bara stämma in i vad @palmen, @Rickard_O och @Jannes redan varit inne på. För att dock ge bakgrund till just min, för stunden, något trötta kommentar är att jag själv läst detta forum i 14 år. Först anonymt och ett konto "vågade" jag skaffa mig först två år sedan. I 12 (+2) år har jag alltså lusläst varenda tråd, lärt mig på vägen eller googlat fram förkortningar, svåra uttryck och liknande, samt under åren med hjälp av kunskapen jag fått från forumet åkt iväg på resor jag annars inte ens kunnat drömma om. Det utan att fråga, vare sig publikt eller via dm.

Frågor är såklart inte förbjudna eller oftast ens dumma, men som sagt, när ett nytt konto dyker upp kring lucia och vill att man ska hjälpa personen hitta en magisk resa iom att en voucher går ut tre veckor senare blir det, som vissa varit inne på, nästan som en förolämpning.

Detta är inte ChatGPT som vänligt smickrar dig över ditt kloka initiativ även när du är otrevlig mot den. Detta är heller inte (eller tja, vissa trådar börjar spåra ut åt det hållet) en viss FB-grupp där folk tävlar i vem som lyckas spamma med mest dravel under en dag. Så ja, att jag lagt ner x antal timmar mer eller mindre dagligen i 14 år på att lära mig mer om hur systemet funkar och hur man bäst nyttjar det och sedan harklar ur mig en trött kommentar när nyår närmar sig och någon önskar prestation utan motprestation är ur det perspektivet kanske inte alltför konstigt.

Avslutningsvis: alla är vi nya någon gång och ivriga att lära oss, men min tanke är att det här forumet är som ett uppslagsverk. Jag kan sträcka mig till att det eventuellt är som Google, men att det skulle vara ChatGPT som serverar allt på ett silverfat med ett leende eller en resebokningstjänst, det vänder jag mig emot med undantaget om man lagt ner avsevärd tid genom att söka själv och efter veckor av vånda till slut kollar om forummedlemmarna eventuellt skulle kunna något man själv inte listat ut när man utförligt förklarar situationen.

Många på det här forumet som skulle må bra av att sätta sig på en A350 ner till BKK och besöka första bästa massagesalong.

Det är ett lojalitetsprogram, ingen i den verkliga världen bryr sig om ni lagt ner 100 timmar på att analysera flygbolags XYZ awardsläpp. De allra flesta människor har vettigare saker att göra med sin tid. Hjälp en medmänniska i juletider eller strunta i att besvara om ni inte har tid, att hävda sig själv är bara patetiskt.

Sen frågar sig folk här hur tjänster som chatflights kan rättfärdiga sin existens?

Lås forumet om ni vill bibehålla en grupp för inbördes beundran för alla tappra krigare som minsann suttit och lusläst bloggar och forum på sin kammare.

Många på det här forumet som skulle må bra av att sätta sig på en A350 ner till BKK och besöka första bästa massagesalong.

Det är ett lojalitetsprogram, ingen i den verkliga världen bryr sig om ni lagt ner 100 timmar på att analysera flygbolags XYZ awardsläpp. De allra flesta människor har vettigare saker att göra med sin tid. Hjälp en medmänniska i juletider eller strunta i att besvara om ni inte har tid, att hävda sig själv är bara patetiskt.

Sen frågar sig folk här hur tjänster som chatflights kan rättfärdiga sin existens?

Lås forumet om ni vill bibehålla en grupp för inbördes beundran för alla tappra krigare som minsann suttit och lusläst bloggar och forum på sin kammare.
Märkligt att man inte gemensamt får ha en hobby och samtidigt diskutera den i ett forum. Att man sedan inte vill att folk åker snålskjuts kan jag också tycka är rätt rimligt.

Absolut, jag kunde säkert ha gjort något vettigare med min tid som att titta på Bonde söker fru eller vad nu människor i den verkliga världen gör, men nu var det inte av självhävdande jag skrev mitt inlägg, utan för att jag på riktigt hoppas att detta får förbli ett forum för flygnördar och inte ett hjälpforum för just nämnda Chatflights.

Har du också bokat din massage också? ;)

För snacka om att missa poängen.
Om folk inte brydde sig om att forum-medlemmar här samlat på sig en massa kunskap, skulle de då komma hit och be om hjälp? Nej, jag tror nog att folk i verkliga världen kanske ändå bryr sig, speciellt när en voucher håller på brinna inne.

Och poängen är inte att nybörjare inte får delta, eller be om hjälp, utan hur man ställer sin fråga på respektfullt sätt till sina medmänniskor (såhär i juletider)?
Du efterfrågar med mänsklighet, men varför ska medmänsklighet vara en enkelriktad gata?

Hjälp till själv om det är så kul att lägga ner sin personliga tid på att leta bonusresor? Då hade vi sluppit diskussionen.

Finns inte en själ här på forumet som inte vet, förstår eller kan sätta sig in i varför Chatflights existerar. Jag tycker det är jättebra att dom existerar för dom som inte bemödar sig att fixa själv. Kritiken mot Chatflights ligger någon helt annanstans.
Sen gillar jag inte att dom existerar för det förstör för mig och konkurrerar om platser som jag kanske hade kunnat boka, men jag fattar varför och accepterar att dom finns.

Hade inte skadat om man stängde ute vissa iaf :)

Toppen