Senaste nytt

SAS nya Business Class på intra Europa från 1 oktober 2025

Dagens korgen i skyltad bussinesclass, 5 + 4 rader och 2 platser lediga , jag såg ingen champagne , jag satt på rad 6 och hade ledig plats jämte mig

Attachments

• Screenshot_20251211_164016_Gallery.jpg
    Screenshot_20251211_164016_Gallery.jpg
    {memory} MB · Visningar: 124
  • Screenshot_20251211_164908_Gallery.jpg
    Screenshot_20251211_164908_Gallery.jpg
    {memory} MB · Visningar: 126
Vad kan man förvänta sig på premium Malmö - Stockholm på A320? Är det som tidigare i plus eller har de gjort det bättre/sämre?

Som tidigare Plus ungefär. Reser du innan 09.00 är det frukost lådan. Efter 09.00 först "korg servering" och sedan vagn med snacks och dricka.

Nu har jag haft möjlighet att prova business på en halvlång europaflight tor ARN - ZRH och jämfört med gamla plus så tycker jag att det tomma mittsätet är ett bra mervärde. Crew har också tid att ”sköta om” business passagerarna och det har fyllts på dricka i tid och otid. Har haft flighter med varm mat som i mitt tycke varit bra mycket bättre än gamla plus eller för all del LH’s Heimat ock liknade.

Vad var då inte bra? Ja, att ha lite för mycket tid på flygplatsen innebär ju möjligheten att äta även i loungen, i alla fall på ZRH där kontraktsloungen är riktigt bra, och det kan ju betyda att man anländer till flighten proppmätt.

Slutsats: helt ok businessupplevelse.

Last edited:
Äntligen(!) har jag fått prova nya SAS Business. Det blev ATH - CPH där jag upplevde stor skillnad mot hur det var i Plus, speciellt bemötande och service nivån som crew erbjöd. Trevligt med champagne som serverades väl kyld, den vegetariska måltiden kanske inte det bästa jag har ätit men helt ok och överlag helt ok flyg. Bland det bästa med Business inom Europa är seat block - bra där av SAS!

Min käpphäst med nya SAS Business kommer att förbli avsakandet av predeparture drinks. Just på den här sträckan tror jag crew hade haft tid att servera.

Kul med alternativ på just denna sträcka!

Om jag har hört rätt så är det nu varm mat i Business på flygningar med flygtid över 2h och 45 minuter :)

Tråkigt om det stämmer för mig, då jag ofta har CDG, AMS, LHR på schemat och alla tappar sin varma mat.

Tyckte ändå att det var motiverbart att ibland flyga C på dessa sträckor, men om detta stämmer blir det nog light biljetter och nödutgång framöver mer frekvent än vad det blir just nu.

Samtidigt är tydliga spelregler är positivt, nu får man bara hoppas att dem publicerar tydligt vad man kan förvänta sig på respektive flygning =)

Toppen