Senaste nytt

AmEx - KYC email, någon som vet något?

Bamsefar

Medlem
Har fått ett know your customer email från AmEx - men jag tolkar det som ett phising försök... Någon som vet något?

Det är ju givet att de kommer kontakta dig med vissa intervall så kanske är det din tur nu. Dock,

Varför tolkar du det så? Vad är det som gör dig misstänksam?

Detaljeringsnivån i frågorna, konstiga länkar man skall klicka på....

Jag har viss erfarenhet av KYC inom bank och är direkt misstänksam mot alla typer av dessa email...

Jag fick det relativt nyligen men är ganska säker på att det kom upp i appen. Om du är osäker kan du ju alltid skriva till chatten i appen och fråga.

• Gilla
Reactions: hco
Jag fick en enkel KYC i appen häromdagen. När den var slutförd så fick jag ett mail med detta innehållet:

Screenshot 2025-12-19 at 23.23.27.png

Hade jag fått förfrågan via appen, inne i appen, kanske jag gått med på det - större sannolikhet i alla fall. Men nej, osäkert email med osäkra länkar "som bara är aktiva i 20 minuter" och "måste göras inom 10 dagar" innan julafton - sorry, no chance.

Btw. jag loggade på appen, som Tonton skrev om, och nej jag får ingen som helst fråga / begäran i appen.

Btw jag har alltså jobbat med KYC (Know Your Customer) och AML (Anti-Money Laundering) inom en av Sveriges banker - så jag har en hel del kunskap inom området, eller är skadad från jobbet kanske man skall säga. Ibland kanske det inte är så bra att veta om allt?

• Gilla
Reactions: hco
Om du ser det som osäkert bör du också rapportera det till Amex säkerhetsfolk. De har en speciell adress spoof@americanexpress.com att skicka in till.

Borde vara relativt enkelt att kolla eftersom du känner Amex -pekar länkarna de skickar till deras website (dubbelkollat för felstavningar och sådant) så är den nog legit även om det ser konstigt ut. Pekar de någon annanstans så är det antingen en spoof eller en inkompetens hos avsändaren på nivå som gör att den inte bör fyllas i....

Toppen