Senaste nytt

Dataläcka hos Iberia

jonatan79

Medlem
I dag råkade jag i min skräppost se följande:

Bild 2025-12-12 kl. 13.55.jpeg

Mailet är skickat till en e-postadress som jag endast gett till Iberia, så jag tänkte genast att detta måste röra sig om en dataläcka, inte bara ett ospecifikt nätfiske.

Mycket riktigt hade Iberia tydligen mailat om sådan dataläcka för två veckor sedan (vilket jag inte uppmärksammade då):
Dear Customer,

We are writing to inform you that, as you probably already know, unfortunately Iberia Líneas Aéreas de España (“Iberia”) has detected a security incident involving unauthorized access to the systems of one of our service providers, which has compromised the confidentiality of certain data.

Despite the security measures implemented by Iberia, we have found evidence of a non authorized access to certain personal data belonging to some of our customers, among which your information may be included. Our ongoing investigation indicates that the following data may have been exposed: name and surname, email address, telephone number or loyalty card identification number (Iberia Club).

Please note that your Iberia account credentials and passwords have not been compromised. Likewise, no one has been able to access the full details of your bank cards, meaning that such data cannot be used.

As soon as we became aware, we immediately activated our security protocols and procedures, adopting all necessary technical and organizational measures to contain it, mitigate its effects, and prevent it from happening again in the future. These measures include the implementation of two-factor authentication for any change to the email address associated with your Iberia account. We are also continuously monitoring our systems for any suspicious activity. In accordance with applicable data protection regulations, we have notified the competent authorities. The investigation remains ongoing, both internally and in collaboration with our service providers.

As of the date of this communication, we have no evidence that any fraudulent use of this data has occurred. In any case, we recommend that you pay attention to any suspicious communications you may receive, in order to avoid any inconvenience that such communications may cause you. We recommend that you report any anomalies or suspicions you detect to our call center by calling the following telephone number: +34 91 3336701.

We apologize for any inconvenience this situation may cause you. We would like to reaffirm our commitment to security and compliance with data protection regulations. Should you have any questions regarding this matter, please contact our Data Protection Officer at the following email address: Customer_privacy@iberia.es. If we obtain any additional information on this matter, we will contact you as soon as possible.

Yours sincerely,

Iberia

Så nu vet vi att "no evidence that any fraudulent use of this data has occurred" inte längre stämmer.

P.S. Anledningen till att jag grävde i min skräpppost var att jag letade efter en engångskod från Saudia för att kunna välja säten på en bonusresa med dem, men koden som påstås skickas dyker aldrig upp varken via SMS eller mail. Nån som har tips på hur man väljer säten i affärsklass på Saudia?
 
I dag råkade jag i min skräppost se följande:

Visa bifogad bild 170759
Mailet är skickat till en e-postadress som jag endast gett till Iberia, så jag tänkte genast att detta måste röra sig om en dataläcka, inte bara ett ospecifikt nätfiske.

Mycket riktigt hade Iberia tydligen mailat om sådan dataläcka för två veckor sedan (vilket jag inte uppmärksammade då):


Så nu vet vi att "no evidence that any fraudulent use of this data has occurred" inte längre stämmer.

P.S. Anledningen till att jag grävde i min skräpppost var att jag letade efter en engångskod från Saudia för att kunna välja säten på en bonusresa med dem, men koden som påstås skickas dyker aldrig upp varken via SMS eller mail. Nån som har tips på hur man väljer säten i affärsklass på Saudia?

Också haft mycket problem med att välja säten hos Saudia. Min erfarenhet är att hemsidan fungerar bättre än appen, men även där det en del problem. Brukar alltid lösa sig genom att kontakta supporten på WhatsApp +966 920022222
 
I dag råkade jag i min skräppost se följande:



Så nu vet vi att "no evidence that any fraudulent use of this data has occurred" inte längre stämmer.
Vilket är extra irriterande eftersom avios.com kräver att det är samma e-post på IB-kontot som på BA kontot för att man ska kunna föra över avios.
 
Också haft mycket problem med att välja säten hos Saudia. Min erfarenhet är att hemsidan fungerar bättre än appen, men även där det en del problem. Brukar alltid lösa sig genom att kontakta supporten på WhatsApp +966 920022222

Under miljonresan så löste Saudia det via chat tror jag (eller whatsapp), men sedan kunde jag inte checka in och få boardingkort pga "obetald skuld". Gaten löste dock.
 
Också haft mycket problem med att välja säten hos Saudia. Min erfarenhet är att hemsidan fungerar bättre än appen, men även där det en del problem. Brukar alltid lösa sig genom att kontakta supporten på WhatsApp +966 920022222
Får samma problem med att det aldrig dyker upp någon 2FA-kod via hemsidan som i appen. Det där WhatsApp-numret visade sig tyvärr vara inaktuellt, man får bara ett automatsvar som hänvisar till deras osmarta AI-kundtjänst i appen och på webben. Får väl försöka ringa kundtjänst på något av de europeiska telefonnumren som de har på sin hemsida.
 
Toppen