Senaste nytt

Felstavat namn på flygbiljett

Har hamnat i ett limbo med en felstavning.
Bokade en ST awardbiljett med SAS på telefon. Hen missade ett i i dotternsnamn.
Nu efter tre månader säger SAS att de inte kan justera stavfelet pga flyget går med KLM och KLM hänvisar tillbaka till SAS.
Sista budet från båda är avboka och köpa en ny pga slut på awardbiljetter. Rimligt?

Har hamnat i ett limbo med en felstavning.
Bokade en ST awardbiljett med SAS på telefon. Hen missade ett i i dotternsnamn.
Nu efter tre månader säger SAS att de inte kan justera stavfelet pga flyget går med KLM och KLM hänvisar tillbaka till SAS.
Sista budet från båda är avboka och köpa en ny pga slut på awardbiljetter. Rimligt?
En bokstav fel inga problem enligt IATA

Om jag förstår dig rätt så är det en i bokningen, din dotter?
Som heter nåt i stil med Emilia Dottersson och på biljetten står det nu Emila Dottersson?

Är det korrekt uppfattat?
Isf - inga problem! Bara att åka!

En bokstav fel inga problem enligt IATA

Om jag förstår dig rätt så är det en i bokningen, din dotter?
Som heter nåt i stil med Emilia Dottersson och på biljetten står det nu Emila Dottersson?

Är det korrekt uppfattat?
Isf - inga problem! Bara att åka!
Helt korrekt uppfattat. Men mer likt att det står Emili på biljetten och Emilia i passet :)

Jag har två efternamn och båda står i min profil hos SAS. När jag bokade igår med SAS sa personen som hjälpte mig att endast ett efternamn får plats i bokningen, men att mitt andra efternamn kunde läggas till under “passenger info”. Jag frågade om detta verkligen stämde och han sa ja, absolut inga problem. Han använde det första efternamnet i min profil, samma som i passet.

Nu när jag ringer för att boka om utresan till business får jag helt plötsligt höra att man inte kan resa med endast ett efternamn.

Vad gäller egentligen? Personen jag pratade med nu säger att jag eventuellt måste avboka och boka om.

Jag har två efternamn och båda står i min profil hos SAS. När jag bokade igår med SAS sa personen som hjälpte mig att endast ett efternamn får plats i bokningen, men att mitt andra efternamn kunde läggas till under “passenger info”. Jag frågade om detta verkligen stämde och han sa ja, absolut inga problem. Han använde det första efternamnet i min profil, samma som i passet.

Nu när jag ringer för att boka om utresan till business får jag helt plötsligt höra att man inte kan resa med endast ett efternamn.

Vad gäller egentligen? Personen jag pratade med nu säger att jag eventuellt måste avboka och boka om.
Vilket/Vilka länder skall du besöka?

Ja i Thailand kan det vara lite bekymmer, de är byråkratiska och förmodligen lite svårt att förklara varför det fattas ett namn och rädd att göra fel.
i Danmark och Frankrike är det inga bekymmer.
Jag har ett liknande problem, gjort en bokning där vi är 4 personer, och en kille heter Leo tror jag har aldrig hört att han heter Leopold och det står det självklart i passet, nu skall vi bara till Spanien ingen passkontroll, men i Spanien är det obligatoriskt ID kontroll när man går ombord jag är lite rådvill hur vi skall göra ringa SAS eller kryssa fingrarna och hoppas att ingen reagerar.

Det är löst! En ny agent lyckades göra en helt nya boking med mina båda efternamn, dock la vi inte till mellan namnen. Har aldrig lagt till dom.

• Gilla
Reactions: Gus
Ska man vara en riktig paragrafryttare så är väl vad de flesta svenskar kallar "mellannamn" egentligen ett av flera förnamn. Även lagen är ändrad och du kan inte ens längre ansöka om att skaffa ett mellannamn, däremot kan du som redan har ett behålla det, ta bort det eller konvertera det till ett efternamn eller del av dubbelt efternamn.

Så heter du tex Johan Olle Sebastian Jansson. Så är det i de flesta fallen tre förnamn av vilket ett av dem är tilltalsnamn.

Kan vara värt att tänka på lite extra när man måste fylla i formulär i andra länder som har "First Name" "Middle Name" och "Last Name" oftast leder det inte till något strul om man i exemplet ovan anger ett eller fler av namnen i "Middle Name" men det är inte rätt och ibland kan man ha lite otur med påföljder och förklaringar.

Toppen