Senaste nytt

First Class star alliance bonusresa i januari?

ocr123

Medlem
Hej! Vi (2 vuxna + en 2 åring) skulle vilja åka first class till något varmt och barnvänligt i januari. Vi har ca 340 000 EuroBonus poäng just nu och har en 241 amex-kupong tillgänglig.
Fråga: vart ska vi åka? Har jag råd? Hur bokar jag? ☺️

• Varifrån vill du börja din resa? Stockholm
  • Var är din destination? Någonstans varmt. Sydost asien?
  • När vill/behöver du resa ut? Januari 2023
  • När vill/behöver du komma hem? Januari 2023
  • Hur länge vill du vara borta? 2 veckor. +- några dagar
  • Hur många personer som skall resa? 2 vuxna med en 2-åring
  • I vilken kabinklass? First Class
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Spelar ingen roll. Vad jag har förstått så är utbudet på dessa resor inte jättestort.
  • Vad är din budget? (per person) Har just nu 340 000 eurobonus-poäng samt en voucher (totalt) att spendera.
  • Vad är det viktigaste för dig? Bra flygplan och barnvänlig destination.
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej

I vilken kabinklass? First Class
Mitt tips är att ni till att börja med bokar ngt ni är nöjd med i business class och därefter försöker hitta/optimera/omboka till första klass.
Detta såvida ni inte tröttnat helt på business class, då kan ni bortse från mitt förslag.

Edit. Är väl bara Lufthansa, ANA, Singapore Airlines, Air India och Air China som erbjuder första klass (som går/gick att boka med Eurobonuspoäng)?

Enda jag kan tänka mig som ryms i poängbudgeten i F i januari är Seychellerna. Hade utan tvekan siktat in mig på C istället. Då är delar av Asien och Nord-/Centralamerika tillgänligt. Mexiko verkar populärt här på forumet.

Det verkar svårt - nästan omöjligt att få till First med Eurobonus just nu, speciellt i ett sällskap av 3. Business kanske går bra?

Tips är att själv använda sökmotorn på SAS hemsida Star Alliance Award trips | SAS

Det är tyvärr lite pusslande - rekommenderar att leta 3 platser med Turkish, Austrian eller Swiss.. dvs sök från deras hubbar till respektives destinationer. Sedan kan man alltid lägga på ytterligare ben för att ta sig vidare.

Tack för era tips. Någon som har erfarenhet av chatflights? Kanske blir smidigast att gå via dem. Är rädd för att det kommer bli väldigt svårt att få till en first class flygning för oss 3 annars.

Tack för era tips. Någon som har erfarenhet av chatflights? Kanske blir smidigast att gå via dem. Är rädd för att det kommer bli väldigt svårt att få till en first class flygning för oss 3 annars.

Har inga egna erfarenheter av Chatflights. Se dock över SAS Eurobonus-poängtabellen var ni faktiskt kommer i F med 340.000 EB-poäng. T.ex. Florida eller Mexiko funkar om ni skrapar ihop 10k poäng till om F är ett krav. Seychellerna är lite billigare och Maldiverna lite dyrare i jämförelse. Sydostasien får du samla ihop 110k EB till för.

Rekommenderar fortfarande C över F med tanke på tillgängligheten av biljetter och den något snäva poängbudgeten.

Star Alliance-poängtabell – vart du kan resa med dina poäng | SAS

Det är väldigt få här inne som nyttjar dom. Blir väldigt dyrt när man kan boka och söka själv.
Tyvärr kan man redan nu säga att ni kommer inte kunna boka 3 personer i First med något bolag för resa i januari 2023 för tillfället. Enda bolag ni kan boka så långt fram i tiden är ANA och de släpper aldrig mer än 2 platser så långt fram i tiden och oftast bara 1 plats.

Business kan du söka själv via sas hemsida och det borde finnas en hel del till Sydostasien om det är dit du vill.

Toppen