Senaste nytt

Garanterad sittplats 48h inskränks

Av en slump såg jag på https://www.sas.se/eurobonus/medlemsnivaer/ att man verkar infört en ny enhancement. Det gäller möjligheten att köpa garanterad sittplats på fullbokade flyg, som har fått ett par väsentliga begränsningar.

Först och främst är numera TravelPass undantaget som betalningsmedel för en garanterad sittplats. Och dessutom är texten numera identisk för Guld och Diamant; tidigare gällde inskränkningen att garantin inte gäller under sommarmånaderna bara Guld, Diamant.

Obs! Travel Pass-klippkortet kan inte användas som betalningsmedel för denna förmån i Business inom Europa och Skandinavien. Förmånen är också begränsad under sommarsäsongen på flygningar inom Skandinavien och Europa.

För en del, ganska allvarliga inskränkningar. Just kombinationen av TravelPass och Diamant har varit en säkerhet att man alltid kan komma iväg på 48 timmar (utan att priset springer iväg till helt orimliga nivåer).

Ser ut som att begränsningen för TP bara gäller i business.
Kommentaren förstår jag inte, hur skulle en TP economy boka i C-klass? Jag fattar inte riktigt varför TP undantas. Det var ju redan så att garantin gällde sittplats och inte kabin, så man kunde få betala C men få M (Economy) kabin.

Tråkig utveckling oavsett.

Hur ofta använder ni denna förmån?

Jag förstår att sommarmånaderna etc. är en dålig inskränkning. Men för egen del hade värdet varit just garantin men att den väldigt sällan används i praktiken, så att man behöver casha istället för travelpass dessa enskilda gånger är ingen större förlust.

Nu uppnår jag alltså inte denna förmån hos SAS alls idag så detta är mer ställt av nyfikenhet.

Hur ofta använder ni denna förmån?

Jag förstår att sommarmånaderna etc. är en dålig inskränkning. Men för egen del hade värdet varit just garantin men att den väldigt sällan används i praktiken, så att man behöver casha istället för travelpass dessa enskilda gånger är ingen större förlust.

Nu uppnår jag alltså inte denna förmån hos SAS alls idag så detta är mer ställt av nyfikenhet.
Själv har jag aldrig använt den, alls. Men den är väldigt viktig för Gammelfar Insane med sambo, vars hälsa inte alltid är klockren och som kan behöva komma hem till sverige på kort varsel. Så då är garantin i sig det viktiga.

En C-resa från t.ex. Spanien kan med enkelhet kosta 10 000 eller mer (per styck, sen om sambon ska med, kanske barn eller barnbarn, så blir det enkel matematik för att räkna ut totalen). Måste man så måste man, men nog tusan har det varit trevligare att veta att det inte blir värre än 3500 per biljett i värsta fall, och det har varit en ordentlig del av orsaken till att TravelPass inköps och att han satsat på Diamant. Så här kan nog SAS ha bitit sig själv i svansen, då det är en stor risk att TP inte förnyas och resorna istället går i ekonomi (och kanske lika gärna Norwegian) i framtiden, och GFL får räcka...

Kommentaren förstår jag inte, hur skulle en TP economy boka i C-klass? Jag fattar inte riktigt varför TP undantas. Det var ju redan så att garantin gällde sittplats och inte kabin, så man kunde få betala C men få M (Economy) kabin.

Tråkig utveckling oavsett.
Jag blir också mer och mer fundersam på vad denna begränsning/skrivning egentligen betyder.

Min gissning är att det har något med införandet av TP Economy att göra, men det är inte solklart vad det betyder.

Undrar om tanken är att TP begränsningen inte gäller inrikes. De skriver ut Europa och Skandinavien men inte inrikes, inte heller referensen till business passar inrikes.

Toppen