Senaste nytt

Gazprom Avia-ägd Sukhoi Superjet 100 crashar under testflygning

Verkar som att man kan misstänka att en tänkbar haveriorsak är att flygplanet försetts med ryska eller andra fulproducerade komponenter, t.ex. motor eller avionik. Enligt Wikipedia-artikeln har SSJ100 nu haft fem totalhaverier/hull losses med totalt 92 döda under perioden 2012-2024. För en regionaljet med första kommersiella flygning 2011 och 206 levererade flygplan ser det ut som en hög siffra. Totala antalet döda i CRJ700/CRJ900/CRJ1000-olyckor ligger väl fortfarande kvar på en känd siffra: noll.

Från artikeln: Russia's state-run media report that the plane went down during a test flight following repair works. ... It is the third air disaster involving a Sukhoi Superjet 100 since 2012. [Femte enligt Wikipedia, men ser ut att vara tredje inom Ryssland.] Over the years, the Superjet project has been marred by engineering setbacks and delays in production as designers have struggled to replace key Western avionics components.

Från Wikipedia:
...powered by two 77–79 kN (17,000–18,000 lbf) PowerJet SaM146 turbofans developed by a joint venture between French Safran and Russian NPO Saturn. ... In 2022, Sukhoi announced a Russified version of the body and electronics, without most of the Western components; the engine is also being replaced by an Aviadgatel PD-8. ... Western content accounts for 55–60% of the original SSJ100's cost.
 
Toppen