Verkar som att man kan misstänka att en tänkbar haveriorsak är att flygplanet försetts med ryska eller andra fulproducerade komponenter, t.ex. motor eller avionik. Enligt Wikipedia-artikeln har SSJ100 nu haft fem totalhaverier/hull losses med totalt 92 döda under perioden 2012-2024. För en regionaljet med första kommersiella flygning 2011 och 206 levererade flygplan ser det ut som en hög siffra. Totala antalet döda i CRJ700/CRJ900/CRJ1000-olyckor ligger väl fortfarande kvar på en känd siffra: noll.
Från artikeln: Russia's state-run media report that the plane went down during a test flight following repair works. ... It is the third air disaster involving a Sukhoi Superjet 100 since 2012. [Femte enligt Wikipedia, men ser ut att vara tredje inom Ryssland.] Over the years, the Superjet project has been marred by engineering setbacks and delays in production as designers have struggled to replace key Western avionics components.
Från Wikipedia:
...powered by two 77–79 kN (17,000–18,000 lbf) PowerJet SaM146 turbofans developed by a joint venture between French Safran and Russian NPO Saturn. ... In 2022, Sukhoi announced a Russified version of the body and electronics, without most of the Western components; the engine is also being replaced by an Aviadgatel PD-8. ... Western content accounts for 55–60% of the original SSJ100's cost.