Senaste nytt

Hitta bokning på China Southern CZ

intuition

Medlem
Det var mycket länge sedan jag flög med CZ senast och på den tiden hade jag ett Sky Pearl Club kort och kunde hantera min bokning där.

Nu är SAS skyteam bevars och då verkar inget fungera.
LOL, det är så länge sedan att jag har missat att CZ inte längre är skyteam... Men basfrågan kvarstår - någon som vet hur man hittar bokningen?

Jag har en bokning där ett ben är CZ, andra är Air Europa (UX, eller är deras kod SUX ;) ). Mitt EB-nummer är inlagt, jag har fått diverse bokningskoder. En alfanumerisk 6 tecken från CZ, en annan alfanumerisk 6 tecken från UX och en tredje 6 tecken från resebyrån. Jag har dessutom vad verkar vara korrekt e-ticket, 13 siffror på 784-stock.

CZ, på www.csair.com som tvingande skickar mig till oversea.csair.com vill inte acceptera någon. De vill ha e-post och "booking reference no" och tycker inte alfanumerisk 6 tecken är en giltig referens, ej heller e-ticket. Det finns en not om att bokning från tredje-part ska gå igenom en ticket validation som är sökning mot e-ticket-nummer. Perfeklt tänker jag, tills sajten totalvägrar och säger att funktionen bara är tillgängli för sky pearl medlemmar. Funktionen ligger på extint.csair.com och sedan går det bara i loop.

På kinesiska sajt-versionen går det lite bättre:
Men det fastnar eftersom 2FA-koden som ska komma på SMS inte fungerar.

Jaha, SAS då, de är väl full-integrerade i SkyTeam nu, såatte...
(Som sagt, jag hade missat CZ är alliansfri, och det är helt naturligt att den inte kommer på SAS.se, så nedan är mest kuriosa)

Inloggad i min EB-profil dyker resan upp. Eller ja, bara benet med UX. Den ligger där snyggt med sin egen bokningsreferens. Jag testar funktionen "Lägg till resa" med bokningsreferensen från CZ och den tuggar lite men slutar i ett error.

Sedan kommer det riktigt märkliga. Air Europa bokningen går att klicka upp och då ligger en av de två benen med CZ inne i den, alltså i fel bokningsreferens.
Skärmavbild 2025-11-06 kl. 08.24.32.png



Det här är hemresan och jag kan då iallafall se bokningen och att den är kopplad till mitt EB-nummer.
Utresan hittar jag ingenstans.


Och det hade ju varit kul om jag kunde komma åt "Manage My Booking" typ för hela resan och kolla sittplatser, ändra FF-nummer mm. Någon som har en idé om hur jag hittar en bokningsreferens som skulle kunna fungera? Eller om jag kan få tag på min e-ticket?
 
Last edited:
Det var mycket länge sedan jag flög med CZ senast och på den tiden hade jag ett Sky Pearl Club kort och kunde hantera min bokning där.

Nu är SAS skyteam bevars och då verkar inget fungera.
LOL, det är så länge sedan att jag har missat att CZ inte längre är skyteam... Men basfrågan kvarstår - någon som vet hur man hittar bokningen?

Jag har en bokning där ett ben är CZ, andra är Air Europa (UX, eller är deras kod SUX ;) ). Mitt EB-nummer är inlagt, jag har fått diverse bokningskoder. En alfanumerisk 6 tecken från CZ, en annan alfanumerisk 6 tecken från UX och en tredje 6 tecken från resebyrån. Jag har dessutom vad verkar vara korrekt e-ticket, 13 siffror på 784-stock.

CZ, på www.csair.com som tvingande skickar mig till oversea.csair.com vill inte acceptera någon. De vill ha e-post och "booking reference no" och tycker inte alfanumerisk 6 tecken är en giltig referens, ej heller e-ticket. Det finns en not om att bokning från tredje-part ska gå igenom en ticket validation som är sökning mot e-ticket-nummer. Perfeklt tänker jag, tills sajten totalvägrar och säger att funktionen bara är tillgängli för sky pearl medlemmar. Funktionen ligger på extint.csair.com och sedan går det bara i loop.

På kinesiska sajt-versionen går det lite bättre:
Men det fastnar eftersom 2FA-koden som ska komma på SMS inte fungerar.

Jaha, SAS då, de är väl full-integrerade i SkyTeam nu, såatte...
(Som sagt, jag hade missat CZ är alliansfri, och det är helt naturligt att den inte kommer på SAS.se, så nedan är mest kuriosa)

Inloggad i min EB-profil dyker resan upp. Eller ja, bara benet med UX. Den ligger där snyggt med sin egen bokningsreferens. Jag testar funktionen "Lägg till resa" med bokningsreferensen från CZ och den tuggar lite men slutar i ett error.

Sedan kommer det riktigt märkliga. Air Europa bokningen går att klicka upp och då ligger en av de två benen med CZ inne i den, alltså i fel bokningsreferens.
Visa bifogad bild 169854


Det här är hemresan och jag kan då iallafall se bokningen och att den är kopplad till mitt EB-nummer.
Utresan hittar jag ingenstans.


Och det hade ju varit kul om jag kunde komma åt "Manage My Booking" typ för hela resan och kolla sittplatser, ändra FF-nummer mm. Någon som har en idé om hur jag hittar en bokningsreferens som skulle kunna fungera? Eller om jag kan få tag på min e-ticket?
Kina har ju eget system, som du märkt inte är så användarvänligt för utlänningar. Bäst är att få tag på kundtjänst via tlf/mail/chat och be dom kolla upp den. Varit de enda sätten för CA och MU när jag haft liknande problem iaf!
 
Toppen