Senaste nytt

Hur skaffar man enklast status hos Star Alliance?

palmen

Moderator
Frågan kom upp i en annan tråd vilka tre andra bolag inom Star Alliance förutom SAS där det är "enkelt" att skaffa sig guld-status.

Har inte tid att göra någon djupare analys på detta just nu men det är Aegean, Turkish och Singapore Airlines.
Den sista är kanske en long shot för många men de har en del sweet spots i intjäningstabellen som går att nyttja om man vill.

Frågan kom upp i en annan tråd vilka tre andra bolag inom Star Alliance förutom SAS där det är "enkelt" att skaffa sig guld-status.

Har inte tid att göra någon djupare analys på detta just nu men det är Aegean, Turkish och Singapore Airlines.
Den sista är kanske en long shot för många men de har en del sweet spots i intjäningstabellen som går att nyttja om man vill.

Jaha, det låter spännande med Singapore Airlines. Jag kommer att inleda året med fyra ben hos dem vilket troligen kommer att följas av ytterligare några om ett antal månader.

Jag försökte läsa på på deras hemsida men tyckte inte att det verkade så enkelt. Ser fram emot att få ta del av dessa "hemligheter". :)

Jag försökte läsa på på deras hemsida men tyckte inte att det verkade så enkelt. Ser fram emot att få ta del av dessa "hemligheter". :)
Jag har en känsla av att det inte handlar om att flyga med dem utan att kreditera andra flighter dit. Det finns ofta sweet spots som inkluderar ett FFP från bolag A men flighter från bolag B.

SQs Krisflyer skiller sig lidt ud, da mange (alle?) rabatterede billetter hverken giver status eller miles. Her går det langt bedre med Aegean og Turkish. Til gængæld giver SQ (som den eneste i *A ?) Miles og status for Silkair flights. Og....SQ er meget konsistente i kvalitet, service, ground-service, etc. vel nok generelt højere end for A3 og TK....

Nu har jag inte råpluggat intjäningstabellen hos Singapore KrisFlyer, men SAS-biljetter har väldigt bra kreditering dit om man flyger economy på longhaul. Flyger man mycket Business eller Plus är det inte lika bra.

Aegean är dock outstanding just nu på kreditering, 100% intjäning i SAS GO och 200% intjäning på Plus och Business. Det blir väldigt snabbt mycket poäng. Res till Los Angeles med SAS Plus från 5200 kronor och tjäna in en bit över 22.000 poäng som räknas mot status.

Turkish har jag själv dålig koll på, men finns ju en hel del trådar här på forumet om hur man nyttjar deras sweetspots. Är bra intjäning på många SAS flighter som är till södra europa om jag förstått det rätt.

För singapore är det bara att börja plugga denna lista på hur man ska hitta sweetspots, finns som sagt en del economy som ger 100% intjäning
https://www.singaporeair.com/saar5/pdf/ppsclub_krisflyer/charts/KFOALLevels.pdf

IMG_1711.PNG
Njae, stämmer det verkligen? Bokningsklass O, som jag ofta får när jag köper billiga SAS-biljetter, ger 0%.
100% på SAS bokningsklass O till Aegean Miles+Bonus enligt denna tabell.

Njae, stämmer det verkligen? Bokningsklass O, som jag ofta får när jag köper billiga SAS-biljetter, ger 0%.
Som sagt man får passa sig för de bokningsklasser som ger 0 i intjäning. Men finns många låga bokningsklasser som ger 100% intjäning, tex K och L som brukar vara bland de lägsta när det kommer till ordinarie pris (tex 4200 kronor till LAX utan rea ger dessa bokningsklasser).
Jag skrev som sagt inte billigaste bokningsklasserna, utan om man reser i economi på longhaul. Finns i det perspektivet både bra och dåliga bokningsklasser i ekonomi.

O trodde jag var en award-klass inom star alliance, SAS kanske använder den till något annat dock.

EDIT: Verkar som om det är T, G, O man ska akta sig för hos SAS och dessa användes väl mest för kampanj antar jag.

Toppen