Senaste nytt

Star Alliance Award: Barn bokad på barn-biljett, men hinner fylla 12 innan avresa…

SK525

Medlem
Hmm… Lyckades just boka om familjens höstlovsresa till Miami (5 biljetter i C) till sportlovet i stället. Men… när jag glad i hågen går in på Austrians sida för att boka säten så klagar site:en på att ett ”barn” är äldre än 12 vid avresa.

Detta stämmer tyvärr då han fyller i november, så jag antar att jag måste göra någonting åt det.

Innan jag sätter mig i 45 minuters telefon-kö igen… är det någon som vet om det ens går att byta ”typ” på biljetten? Eller har något annat tips?

Bokningen är gjord med 3 utgånga 2-4-1 vouchers och en drös utgångna poäng så inte så sugen på att boka av nu.

Hej, härligt med Miami!
Vilket huvudbry! Rent spontant och utan större belägg skulle jag säga om ni hade betalat med pengar då barnbiljetter upp till 12y är rabatterade hos Austrian så hade ni förmodligen behövt korrigera biljetten. Men då ni verkar ha betalat med Eurobonus poäng på Star Alliance och det inte erbjuds någon barnrabatt alls på bonusresor inom *A "borde" det fungera. Av samma skäl borde inte bokningen gått igenom vid ombokningen heller. Om inte annat kan det användas som argumentation ;) Någon annan här inne har säkert bra mycket bättre koll på vad som gäller än min "kill-gissning". Alternativt ringer du Austrian trots allt och frågar incognito om vilka specialregler som gäller nu med ombokade bonusresor med barn.

Ok, uppdatering. :) jag ringde till 2-4-1 och det löste sig. Tur i sammanhanget här var att det fortfarande fanns platser kvar på alla flighter vi hade i bokningen. De kunde därför ta bort personen från den gamla bokningen och göra en ny separat "vuxen"-bokning, utan att jag gick miste om några poäng eller vouchers. Det enda jag åkte på var ~500 spänn för omräkning av skatterna, men det tar jag gärna. Riktigt bra skött av SAS.

Toppen