Dallas Ft Worth - London Heathrow
AA80 B777-200
21.05 - 12.25
9A+9B
För att inte ha för tight connection valde vi det sena flyget ut från Dallas (21.05), hade jag bara varit uppmärksam och vi fått en B777-300ER, med den nya business-stolarna och eluttag. Här finns det bara eluttag för cigarettladdare (eller vad man benämner det).
Vi försökte också uppgradera oss till First, i San Fransisco sa de att vi ska ta i Dallas, började på loungen men de kunde inte hjälpa oss. Försökte sen i gaten, men det det blev tvärstopp, förklaringen var att vi hade "free-ticket" vad det nu är?! Någon som vet vad det kan vara?
Vi har betalda biljetter, inga "Avios-biljetter", dock codeshare med BA-flightnummer.
Lite OT-varning; från DFW till LHR är det 7633 km
Blev inte välkomnade med namn när vi gick igenom dörren. Strax efter vi satte oss fick välja mellan vatten, juice och champagne, champagnen för dagen var Gosset Brut Excellence, väldigt god som de flesta champagnerna är
MIDDAG
Starter
^ Seared Tuna - with asian slaw and wasabi soy créme.
Salad
^ Seasonal greens with fresh vegetables, hearts of palm and sweet spicy pecans - with your choice of poppy seed dressing or preminium extra olive oil and balsamic vinegar.
Entréers
^ Grilled Fillet of Beef - with roasted garlic and onion bordelaise sauce, creamy mushroom risotto, haricots verts with shallots and roasted butternut squash.
^ Lemengrass Chicken - served with achiote citrus sauce, potato-rutubaga puree and coconut squash.
^ Rosemary Garlic Shrimps - with lemon basmati rice and artichoke, sundried tomato and spanach saute.
^ Cavatappi Pasta - Topped with rustic tomato marinara and Kalamata olives, finished with shaved Parmesan.
Dessert
^ Tradibional Ica Cream Sundae - vanilla ice cream with hot fudge, butterscotch or seasonal berry toppings, with whipped cream and pecans.
^ An assortment of fine cheeses with garnishes
Tonfisken var mycket god, gjorde sig väldigt bra med champagne.
Valde sen biffen tillsammans med Amarone Della Valpolicella, Zeni.
Mycket god Amarone, biffen inte den bästa på flyg, men var ok.
Dessert valet blev svårt..... Glass gott, ost gott, men det blev glass till mig
FRUKOST
Entréers
^ American Breakfast - Vegetable and cheese omelette with fire roasted pepper sauce, turkey sausage and herbed potatoes.
^ Continantel Breakfast - Kellogg's cereal with yoghurt
Har varit en del turbulens större del av flighten, första gången säkerhetsskylten var släckt var 2 timmar in i flygningen, skulle bedöma att den var släckt 2-3 timmar totalt under flighten resten av tiden var den på. Det var inte jätteguppigt, men förmodligen tillräckligt för piloten att anse att ha skylten tänd. Var inga problem att gå på toaletten eller att göra nåt annat, vi fick även varm dryck.
En sak jag tänkte på var att crewn inte gick igenom kabinen och kollade om alla var fastspända som jag trodde var standardrutin. Vid landning var det inget "måste" att ha fri utsikt genom fönstret.
Sätet var helt OK att sitta i och det gick efter lite knapptryckningar att hitta en bekväm relax- position. Knappsatsen till sätet satt lite märkligt, längst fram på mittkonsolen, vilket gör att det är lite svårt att nå det ibland.

Denna "angeld-lieflat seat" är inte min favorit att sova i, visst man sover, men inte jätteskönt. Sättet är skapligt brett och man kan ligga på mage etc. Problemet med detta säte är att man glider ner mot golvet och man får flytta upp sig och somna om. Man skulle kunna ha hängslen som sitter fast i stolen
Generellt har det varit en ok flygning, men inte mycket mer, de gör vad de ska, men inte mycket mer. Lite som om AA är bättre på service inrikes än utrikes, men kan bero på att inom USA har det varit dagflygningar och till Europa blev det en nattflygning.
Nu en flygning kvar till Göteborg, blir en lång stund på Heathrow. Måste ladda paddan, så det blir inte mycket surfande på en stund.