Senaste nytt

Vad tycker vi om Resecentrumgruppen?

Voyageur

Medlem
Som rubriken lyder helt enkelt. Köper nästan aldrig biljetter genom resebyråer, väl införstådd med de 10 budorden vi svärt oss djup ed vid:)

Men nu är det dags att bjuda päronen på äldre dar på en livs resa och biljetterna jag tittat på i business är ca 2500kr billigare från nämnda sida än direkt via flygbolaget. Då det är ur egen ficka, kan jag se många trevliga alternativ att göra med extra 7000kr! Men känner mig väldigt avig till att använda en resebyrå. Tack för all input!

När det är ur egen ficka är ju valet enkelt - boka direkt hos flygbolaget och slipp stå med skägget i brevlådan när något går snett.

Stod själv inför ett liknande val nyligen. Är skillnaden så stor hade jag kanske också valt resebyrå tyvärr, även om det egentligen är mot bättre vetande.

Beror helt på hur komplicerade resan är och vilka bolag. För denna skillnaden i pris hade jag personligen chansat och varit beredd på att saker kan skita sig med otur.

Jag bokar nästan bara hos fulresebyråer och jag har sparat femsiffiga belopp årligen de senaste fem åren på att göra så. Det jag har lärt mig är att man bara har 2 alternativ om det blir ändrade flygtider/inställt flyg:
1. Ring flygbolaget och be dem boka om. Om dom säger nej är det alternativ 2 härunder som gäller.
2. Avboka flyget och få pengarna tillbaka av resebyrån, minus en serviceavgift.

När det är ur egen ficka är ju valet enkelt - boka direkt hos flygbolaget och slipp stå med skägget i brevlådan när något går snett.
Håller med dig om att ur säkerhetssynpunkt vore det bästa valet. Men å andra sidan pratar vi om nästan ett femsiffrigt belopp att lägga på roligare saker. Skulle kunna slänga på en femhundring i deras "ombokningspolicy" och slippa ta smällen if the shit hits the fan. Sparar ändå runt 7k.

Stod själv inför ett liknande val nyligen. Är skillnaden så stor hade jag kanske också valt resebyrå tyvärr, även om det egentligen är mot bättre vetande.
7k är i skutet av dagen 7k.

Beror helt på hur komplicerade resan är och vilka bolag. För denna skillnaden i pris hade jag personligen chansat och varit beredd på att saker kan skita sig med otur.

Faktiskt inte alls komplicerad. En enkel multi city utgångspunkt ARN-HKT med TK. Tillbaks BKK-ARN med TK.

Det jag mest är nervig om är de ger ut Amadeus nummer efter bokning. Vet att vissa resebyråer är så finurliga att de inte lägger till den på biljetten.

Jag bokar nästan bara hos fulresebyråer och jag har sparat femsiffiga belopp årligen de senaste fem åren på att göra så. Det jag har lärt mig är att man bara har 2 alternativ om det blir ändrade flygtider/inställt flyg:
1. Ring flygbolaget och be dem boka om. Om dom säger nej är det alternativ 2 härunder som gäller.
2. Avboka flyget och få pengarna tillbaka av resebyrån, minus en serviceavgift.

Well, det är en förenklad version av en möjlig situation. Allt där emellan kan ju hända. Och varje situation är unik.

Det jag undrar om är väl hur ni specifikt ser på denna resebyrå och om någon haft att göra med dem? En enkel googling säger både bu och bää

Toppen