Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

Då undrar man vad SAS menar med "unused"
Är det:
A. Voucher som är helt oanvänd, dvs den har aldrig nyttjats över huvud taget
B. Voucher som 31.12 är unused just då men kan ha använts vid ett tidigare tillfälle och återförts vid tex vid ångrat köp av biljett

C. Voucher som är använd men efter 31.12 återförs och får då inte förlängt datum. (Denna voucher är ju used 31.12)
Sist detta vad aktuellt så var det alternativ A. Vad som gäller i år vet jag inte.

Är det:
B. Voucher som 31.12 är unused just då men kan ha använts vid ett tidigare tillfälle och återförts vid tex vid ångrat köp av biljett

C. Voucher som är använd men efter 31.12 återförs och får då inte förlängt datum. (Denna voucher är ju used 31.12)

En voucher är använd när man betalat med den. Även om resan inte är omsatt.

Förstått att vissa är tveksamma till att boka KQ, ett av få bolag som faktiskt har rätt god (och kanske framförallt regelbunden) tillgänglighet.

Efter att nyss ha rest med dem CDG-NBO-MRU skulle jag påstå att man inte alls bör undvika dem. Visst kan det vara tråkigt med 2-2-2 layout i business men sätena var väldigt rymliga, inga problem att som fönsterpassagerare kliva över passageraren med gångplats. Riktigt bra mat och bra service. Smidigt byte på NBO. Skulle ranka dem högre än många europeiska bolag (LH gamla business, LX mfl) framförallt om man reser som par/familj.

Tl;dr: var inte rädd för att boka KQ om inte andra alternativ finns.

Attachments

• IMG_0241.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 92
  • IMG_0243.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 71
  • IMG_0244.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 69
  • IMG_0245.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 69
Last edited:
Efter att nyligen rest Ams-Nbo-Jnb instämmer jag till 100 %!
punktligt, bra service, god mat och dryck.
Lieflat även på 4 h flight mellan Nbo och Jnb.
Sista amexkupongen använd för bokning till Zanzibar nästa år.

Attachments

• IMG_7584.jpeg
    IMG_7584.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 79
  • IMG_0433.jpeg
    IMG_0433.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 85
Det kan jag verkligen hålla med om, det är väl troligtvis också så att folk har mer tid att kolla på resor just under denna period. Bästa vore nog om de gick ut exempelvis 24mån efter att man tjänat in den, då skulle det bli mer utspritt för de som väntar in i det sista.

Ungefär så var det "förr i tiden".
På den tiden så fanns det bara ett sorts Eurobonus-Amex, man kunde bara tjäna in en voucher per år och den hade en giltighetstid på 12 månader från datumet den tjänades in (och den kunde bara användas på SAS-awards), och inga statuspoäng heller såklart. Men givetvis även lägre årsavgift.
När jag först hittade hit till forumet hösten 2012 så diskuterades det ofta optimering av detta och standardförfarande var då att spendera typ 149kSEK på sitt Amex och sen flytta all spend till Diners (där det accepterades) eller Mastercard. När man var redo att boka en award och behövde vouchern inom närtid så spenderade man då det sista för att trigga den. Annars väntade man så länge som möjligt och triggade vouchern de sista dagarna på året för att maximera dess giltighetstid.

Jag tror att nuvarande giltighetsregler kanske infördes i samband med introduktionen av Amex Elite, typ 2013 då jag inte har något direkt minne av att jag behövt optimera på detta sätt själv.

Skulle man vilja sprida ut utgångsdatum på vouchers på ett naturligt sätt (utan att skapa denna typ av optimeringsbeteende som minskar total spend) så skulle man ju kunna koppla även intjäning och giltighet av vouchers till personens kvalificeringsperiod inom Eurobonus. Då borde det spridas ut ganska jämnt över året.
Men Amex är antagligen inte sugna på att krångla till det på det sättet.

IMG_9595.jpeg

Är det:

Nu syns förlängningen i appen under wallet. 31/3.

Är det:

B.

Toppen