Senaste nytt

Bästa valuta för pointsen?

Hej, hoppas detta inlägg hamnat rätt.

Jag har ca 20K poäng som tyvärr löper ut 31/1 och som jag skulle vilja nyttja. Enligt kalendern bjuder SAS på 40% poängrabatt på resor till USA jan-mars. Tyvärr löper min ESTA ut i början av feb. och jag är inte jätte sugen på att lägga ut $40 bara för att göra en kort resa i mars. Dock ser jag inte jätte mycket tillgänglighet av award resor, framförallt i PE eller Bu första veckan i feb. Kan tyvärr inte resa i jan. pga arbete och pga ESTA vill jag inte resa efter 9/2.

Om inte en resa till USA i början av feb, vart kan jag få "mest valuta för pengarna" så att säga för en poäng resa (någonstans varmare) eller inköp med poäng? Tack för svar, tips och lite inspiration.

Om du hittar resa i andra halvan av februari eller i mars så skulle jag väl ändå tycka att $40 för ett nytt ESTA är ett relativt lågt pris för att få bra värde för poängen.

Om du trots allt ändå inte vill göra det så är det lite svårt att svara på frågan utan att veta andra parametrar som hur många poäng du har totalt (med enbart 20k kommer du inte så långt, men antar att du har fler poäng) samt om du har Amex-vouchers och/eller FlyPremium.
Vill du få värme för lägsta antal poäng så kanske bästa alternativet är att se om du kan hitta några poängbiljetter till Las Palmas.

Hej, säkert en svår fråga att svara på, så tänker mig detta mest som tips och inspiration. Har 20K poäng som löper ut 31/1 och behöver boka en resa dessförinnan. Tips på vart man får mest "valuta för poängen" så att säga? Tänker kanske en resa runt medelhavet alt nyttja dagens kampanj om poängrabatt till USA. Har dock öppnat en annan tråd om just det då min ETSA löper ut 9/2 och är inte jätte sugen att lägga $40 bara för att förlänga så att jag kan göra resan lite senare i kvartalet. Hade poängen inte löpt ut 31/1 hade jag sparat dem till nästa USA resa som jag hade föredragit att göra till hösten eller om 1-2 år.

Tack för tipsen!

Frågan är vad "bäst valuta" är för dig? Jag tycker tänket SEK/poäng blir lite skevt. Säg att du bokar en biljett för 10 000 poäng som hade kostat 5000 SEK så är det ju jättebra värde MEN om du inte riktigt vela åka på den resan eller det fanns en likvärdig resa för 1100 SEK så tycker jag inte det faktiska värdet är så högt. Du får ju t ex väldigt bra "värde" om du bokar ARN - CPH med poäng kort inpå eftersom samma biljet för cash ofta är ganska dyra. Men om du inte måste åka imorgon så är ju alternativet snarare att jämföra med att åka senare där det kostar väsentligt mindre.

Så jag skulle utgå ifrån vad du vill göra? Vill du åka till USA innan 9/2 och lägga 36 000 (ekonomi) så är det ju kanon! T ex till Boston fanns det biljetter i SEK för knappt 5000 då så det är ju helt okej "värde" men som sagt bara om du vill resa.

Annars är ju inrikes sverige ganska prisvärt för 5000 poäng på t ex lov-datum om man ändå ska göra någon resa då.

Ett alternativ är att växla till Scandic-poäng! Blir 40 000 såna och räcker på ganska många hotell för en natt och 2 på vissa.

Last edited:
1766152577264.png

Görs på https://www.saseurobonusshop.com/

Toppen