Senaste nytt

Business Class lounger vs. Guldkortslounger

Jag tycker att det är vettigt att göra som gulfbolagen på ett sätt. Har alltid känt mig lite konstig när man betalar bra pengar för en C biljett och hamnar i en sämre lounge än en semestrande barnfamilj som reser i Y men pappan har status. Det händer inte på samma sätt hos bolag som Etihad. Kabinklass tycker jag därför är vettigare att utgå ifrån än status när det gäller lounger. Det kanske är en ny trend på gång? :)
Det har maste ju vara en balansgang och valdigt stor skillnad fran bolag till bolag vilka kunder man har. Jag skulle ju sjalv tycka att det ar oerhort konstigt om man som SAS Plus resenar fick en batter lounge jamfort med om man har guld kort. Eller skulle SAS ha en lounge for endast Business, hur manga flyg har SAS per dag fran ARN som har business och hur manga platser i dom? BA pa LHR skulle nog bli en skillnad at andra hallet, dar tror jag att det ar massor med folk som aker endast ett par ggr per ar och da i C. Ska de fa en battre lounge an de som aker varje vecka? Jag tror det ar battre att status far det basta, men andra kanske tycker olika. T ex jag flog nog ca 80% i C forra aret, visst borde val jag ha ratt till den battre loungen de ggr jag inte aker i C jamfort med om jag endast gjorde en resa i C pa ett ar?

Det har maste ju vara en balansgang och valdigt stor skillnad fran bolag till bolag vilka kunder man har. Jag skulle ju sjalv tycka att det ar oerhort konstigt om man som SAS Plus resenar fick en batter lounge jamfort med om man har guld kort. Eller skulle SAS ha en lounge for endast Business, hur manga flyg har SAS per dag fran ARN som har business och hur manga platser i dom? BA pa LHR skulle nog bli en skillnad at andra hallet, dar tror jag att det ar massor med folk som aker endast ett par ggr per ar och da i C. Ska de fa en battre lounge an de som aker varje vecka? Jag tror det ar battre att status far det basta, men andra kanske tycker olika. T ex jag flog nog ca 80% i C forra aret, visst borde val jag ha ratt till den battre loungen de ggr jag inte aker i C jamfort med om jag endast gjorde en resa i C pa ett ar?
Jag är helt med på ditt resonemang. Visst har olika flygbolag olika kunder och får fundera över vad som är rätt utifrån det.
Jag menade mer att
-om man betalat för en premiumkabin har man också betalat för premiumservice generellt, så även på marken
-om man är statuskund tycker jag att det är helt riktigt att man också får tillgång till en lounge även när man flyger Y, men eftersom de inte har betalat för någon premiumserivce vid just det tillfället säger logiken mig att om det nu finns flera lounger borde Y-passagerarna hamna i den sämre av dem

@sweflyer och @trekker, en variant man också skulle kunna tänka sig är att business och egna statusmedlemmar får bästa loungen och andras statusmedlemmar får en sämre om man nu nödvändigtvis måste ha två olika nivåer på lounge!

Personligen så tycker jag att det är en lurig situation, då det känns konstigt att statusmedlemmen i economy får bättre lounge än den som betalat för business, men samtidigt vill man ju belöna den som reser ofta och är lojal....

Lufthansa håndterer det ved at se til, at statusmedlemmerne bidrager med reelle indtægter. Begreberne "Lufthansa VIP Go-SEN" eller "Lufthansa Athen MR-SEN" bliver nok aldrig aktuelle (at forskellen på SEN/Business-loungerne så ikke længere er stor er en anden historier).

Jag kan tycka att en Y-pendlare ska ha en lounge som underlättar vardagen i form av arbetsplats, lugn oas och dryck/tilltugg. Personer som betalar för C, även om det är färre resor per år, tycker jag kan ha lite högre förväntningar på extra flärd.

Har funderat på just detta ett par gånger när jag flugit plus.
Men vad är skillnaden på den "vanliga" loungen och Gold Lounge på ARN?

Toppen