Senaste nytt

Första poängresan med barn

randie

Ny medlem
Hej alla kloka medlemmar!

Sitter med 100000 poäng + amex voucher (SAS el star alliance) 2 vuxna + 3-åring.
Börjar fundera på att boka första poängresan resan inför nästa år. Helst utanför Europa. Kommer vi någonstans med det? Brukar det bli kampanjer på poängresor utanför Europa? Får vi mer för poängen om vi bokar bonuresa eller använder både poäng och pengar? 100 frågor :)

Någon med erfarenhet?
Tacksam för alla förslag!

/Maria R

Flyger ni med sas blir det 50% rabatt för barnet, reser ni med star alliance är det fullpris.
Med andra ord behöver ni 150.000 poäng för longhaul (förutsätter att ni minst ska åka business), om ni inte vill resa till typ dubai eller andra länder i den regionen.

Välkommen hit @randie

Bäst valuta för en Amex voucher 2-4-1 brukar bli att boka Business men då räcker inte era poäng om ni flyger med SAS till USA/Asien då det kostar 100.000 poäng för 2 vuxna. Barnet har 50% rabatt hos SAS vilket då skulle göra att ni behöver 150.000 p. Dock är det ganska svårt att få tag på 3 platser hos SAS. Isf måste man boka ganska nära inpå avgången då det oftast bara släpps 2 platser direkt vid släppet som är ca 330 dagar innan avgång. Ibland släpps fler biljetter och det brukar då handla om ca 90 dagar innan avgång.

Du kan inte heller ha två olika bokningsklasser i samma bokning så det går inte att boka 2 i business och 1 i plus t.ex. på samma poängbokning.

Så antingen får ni sikta in på er på att resa i Plus och resa inom Europa om ni vill boka nu. Ett alternativ är att boka 1 vuxen + barnet på poängen och den andra vuxne på betald biljett.

Flyger ni med sas blir det 50% rabatt för barnet, reser ni med star alliance är det fullpris.
Med andra ord behöver ni 150.000 poäng för longhaul (förutsätter att ni minst ska åka business), om ni inte vill resa till typ dubai eller andra länder i den regionen.
Till Dubai blir det ju 180000 poäng för hela familjen så det går inte heller. Bäst är helt klart SAS eftersom då får barnet som en "egen voucher" tack vare barnrabatten på 50% rabatt.

Sen vår dotter fyllde 2 år försöker vi bara flyga med SAS tack vare dotterns ständiga poängrabatt och vi två föräldrar utnyttjar amex-vouchern. Enda undantaget är Sydamerika, Sydafrika och Australien, då försöker vi skaffa fram två vouchrar så vi kan åka Star Alliance hela vägen.

Försök sikta på att hitta SAS flighter till tex Chicago/Miami i Usa för då kan ni nå i princip hela Nordamerika med revenuebiljetter. I Asien tycker jag att Hong Kong är bra att flyga till för därifrån kan man nå många trevliga destinationer, med tex Air Asia.

Randie säger i och för sig inte att hen behöver flyga business eller plus. Prio är kanske mer att få till stånd en trevlig resa med familjen.

Ni är grymma :) Tack för era snabba svar och tips! Jag tänkte mig nog på plus med tanke på att jag inte har så mycket poäng än och att man får mer värde för poängen om man bokar plus/business så som jag har läst i andra forum än att man bara bokar 'SAS go' flygresor.

Men om det är så att jag ska boka SAS plus, är det via vanliga SAS sidan eller finns det specialare där med för att hitta platser?

Ni är grymma :) Tack för era snabba svar och tips! Jag tänkte mig nog på plus med tanke på att jag inte har så mycket poäng än och att man får mer värde för poängen om man bokar plus/business så som jag har läst i andra forum än att man bara bokar 'SAS go' flygresor.

Men om det är så att jag ska boka SAS plus, är det via vanliga SAS sidan eller finns det specialare där med för att hitta platser?

Om det är en vanlig SAS-bokning så kan du boka direkt via sas.se och applicera din voucher där. Ringa in måste du göra om du ska ha andra bolag inom Star Alliance eller någon konstig routing etc.

Kontakt till Tallinn där man bokar resorna med sin 2-4-1 voucher
Telefonnummer: 018-480 91 67
Öppettider (måndag-fredag): 9-17

Ska kanske även tillägga att du inte ska sikta på ett alltför populärt resmål, beror iofs kanske på vilken klass du vill åka. Men jag hade tänkt flyga familjen i economy till Hong Kong nästa påsk på en 2-4-1 + en 50% barnrabatt, fru, en 15-åring och en 12-åring vid resetillfället. Jag låg och bevakade någon innan biljetterna skulle släppas för att tajma 330-dagars fönstret. Inget verkade släppas och helt plötsligt fanns bara en enstaka business kvar. Misstänker att jag skulle hängt på telefonen till Tallin. Nu får jag bränna vouchern själv på ngn F-resa österut, och sedan för det bli en köpebiljett med OneWorld påsken därpå.

Bäst valuta för en Amex voucher 2-4-1 brukar bli att boka Business men då räcker inte era poäng om ni flyger med SAS till USA/Asien då det kostar 100.000 poäng för 2 vuxna. Barnet har 50% rabatt hos SAS vilket då skulle göra att ni behöver 150.000 p.

Går det verkligen att boka på det viset? Jag har inga barn och reser därmed av naturliga skäl aldrig med sådana, så jag kanske är ute och cyklar, men en 2-4-1 kan ju inte appliceras på mer än två personer. Kan man då lägga till ett barn på samma bokning, som alltså inte får 50%-rabatten (men däremot barnrabatten?).

Om man gör två bokningar, båda föräldrarna på en bokning (med 2-4-1) och barnet ensamt på en annan, så riskerar man väl problem vid avvikelser (inställda avgångar där de olika bokningarna blir ombokade på olika flyg eller i olika klasser mm)? Går det ens att boka ett barn ensam i en bokning?

Jag trodde att man i detta läge var tvungen att boka så att ena föräldern + barnet ligger i en bokning, dvs (100k + 50k)/2 = 75k, och den andra föräldern separat i en egen bokning för 100k, dvs 175k totalt (om man inte har två 2-4-1 eller Fly Premium).

Det har I alla fall gått utmärkt att lägga till poängresa för barn med rabbat till både 241 samt köpta biljetter utan Några problem bara man ringer in.

Har tom lyckats reservera 241 samt kids via sas och fått tallin att lägga till rabbat på vuxen delen men det lär inte gå längre

Toppen