Senaste nytt

Gränsmaskiner i Los Angeles (LAX)

Jag flyger till LAX relativt ofta och tycker ofta det är ett rent helvete vid gränsen. Sjuka kötider, mycket frågor osv. Denna gång var det dock annorlunda. Fick ut en sån där papperslapp på den där "gränsmaskinen". Vanligtvis får jag ett stort kryss och vår vänta i evigheter och svara på riktigt sjuka frågor. Denna gång fick jag inget kryss, fick ställa mig i en annan kö än vanligtvis, och sen var det bara business/pleasure? Welcome!

Är lite nyfiken, har det ändrats nåt på LAX nyligen så det går fortare? Vad innebär det där helveteskrysset? Har USA kanske tom börjat lita på mig för jag är här så ofta? ;)

Jag flyger till LAX relativt ofta och tycker ofta det är ett rent helvete vid gränsen. Sjuka kötider, mycket frågor osv. Denna gång var det dock annorlunda. Fick ut en sån där papperslapp på den där "gränsmaskinen". Vanligtvis får jag ett stort kryss och vår vänta i evigheter och svara på riktigt sjuka frågor. Denna gång fick jag inget kryss, fick ställa mig i en annan kö än vanligtvis, och sen var det bara business/pleasure? Welcome!

Är lite nyfiken, har det ändrats nåt på LAX nyligen så det går fortare? Vad innebär det där helveteskrysset? Har USA kanske tom börjat lita på mig för jag är här så ofta? ;)
Första gången in i US på nytt pass får man kryss. Återbesökare på samma pass får inget kryss. Tidigare fick man också kryss för nytt ESTA på pass som tidigare varit i US, men senast jag förnyade ESTA på samma gamla pass så blev det inte kryss.

Okej vet du hur länge det varit så? För jag har fått det där krysset tre gånger senaste 18 månaderna. Samma pass/esta varje gång. Nu har jag dock inte varit här sen september.

Fan jag som måste skaffa nytt pass nu när jag kommer hem :/

Ibland får man kryss på lappen, ibland inte. Över nyårsveckan åkte vi till USA, inget kryss. Från USA till Aruba en vecka, på väg tillbaka blev det kryss på lappen och fick stå i en 2 timmar lång kö på flygplatsen i Aruba (de har preclearance). När vi väl kom fram till CBP var det inga problem eller särskilda frågor, bara de vanliga "hur länge ska du vara i USA", "vad jobbar du med hemma" etc.
Som sagt, ingen som vet förutom CBP och de talar inte om något. Skulle inte förvåna mig om det till och med finns en slumpfaktor med...

Förlåt en kanske dum fråga, men vad är det för gränsmaskiner, papperslappar och kryss? Är det något specifikt för vissa flygplatser? Jag har de senaste tio åren i och för sig endast rest in i USA via Newark men då har jag bara ställt mig i kön till passkontrollen utan att först få någon papperslapp med kryss eller inte. Senast för några veckor sedan åkte jag på ett pass som jag aldrig rest med till USA förut samt ett nytt ESTA och det var som vanligt bara två-tre frågor ("Hur länge ska du stanna? Har du någon släkt i USA? Nehej, ha en trevlig vistelse."

Toppen