Lite anekdotisk info om same day change från mig idag. Hade bokat premium award 06.45 idag MMX-ARN. Ville byta till senare flyg och tänkte prova same day diamond change för första gången. Igår kom valet upp i appen men alla flighter gav meddelandet ”fulla” när jag trycker på dem. Kollar antal platser tillgängligt och kundservice säger typ 7-9platser på alla senare flyg. Provar att ringa två gånger till med svaret att de inget kan göra ta det på flygplatsen. Hälsar att jag skall försöka efter midnatt. Stannar uppe och provar. Samma fel. Sätter klockan på 06.00. Tänker att det kanske blir fler platser inom 3h från nästa flight. Men hinner inte prova när flighten 06.45 stängs så försvinner ombokningsknappen i appen!!! Kunde ha köpt mig 15min till genom att check in men att byta till senare flight blir på detta sätt praktiskt omöjligt.
Jag ringer kundservice de säger att jag ändå kan åka till MmX och boka om fast flyget gått. Siktar på 15.40 flyget med fem lediga platser nu. På plats säger personalen att det inte går att boka om då planet gått. Jag måste vara incheckad för att de skall kunna ändra. De ringer station support. Samma svar. Ringer Diamond igen. En supertrevlig tjej försöker allt men kan inget göra. Säger att det gått att lösa för personal på CPH och ARN men inte på MMX.
Ny biljett kostar 3500kr. Men då tipsar tjejen i checkin att jag köper en business full flexibel med avgång imorgon om de är billigare. Hittar en för 1900kr på kvällen imorgon. Hon checkar in mig och flyttar till dagens flight. Kom iaf med om än 1900kr fattigare så en hel del bra lärdomar.