Senaste nytt

Hämta ut bagage vid byte?

Quaddan

Medlem
Hej!

Ber om ursäkt ifall jag lägger denna tråd i fel forum...
Jag har egentligen två frågor, om ca två veckor åker vi på vår första award till Cancun.
Eftersom att jag alltid har rest i economy så har jag alltid prioriterat snabbast möjliga resväg och därmed i princip aldrig gjort mer än ett byte.

Fråga 1:

I dagsläget ser resvägen ut enligt följande:

CPH-MUC - Lufthansa business

MUC-MEX - Lufthansa business ca 2 timmar transit i MUC

MEX-PTY - Copa business ca 4,5h transit i MEX

PTY-CUN - Copa business ca 5 timmar transit.

Var (om) kommer vi bli tvungna att hämta ut bagaget och hur vet jag att vi måste hämta ut bagaget?
Allt är bokat på genomgående biljett...

Fråga 2:

Just nu letar jag efter alternativa resvägar med LH First, det skulle kunna öppnas upp en möjlighet på

CPH-FRA - Business

FRA-EWR - First

EWR-CUN - Economy

Om jag får till denna bokningen, görs "pre-clearance" på Kastrup (första gången till USA)?
Behöver vi vara tidigare än vanligt på Kastrup eller är det tillräckligt med ca 1,5h?

Jag har fått med mig att man alltid måste hämta ut bagaget vid mellanlandning i US.

Tack på förhand!

Var (om) kommer vi bli tvungna att hämta ut bagaget och hur vet jag att vi måste hämta ut bagaget?
På din "final destination", du har en bokning hela vägen med Star Alliance. Det gäller oavsett vilken klass du reser i, dvs samma hade gällt för ekonomi.

Om jag får till denna bokningen, görs "pre-clearance" på Kastrup (första gången till USA)?
Nej, Köpenhamn har ingen pre-clerance. Bara Irland mig veterligen i Europa som har det. Däremot är man extra noggrann med flighter till USA så det kan vara en extra säkerhetskontroll, nu är det ett par år sedan jag var i USA men ganska vanligt då iaf att man får ta av sig skorna, man tittar ett extra par gånger på ditt pass osv.

Behöver vi vara tidigare än vanligt på Kastrup eller är det tillräckligt med ca 1,5h?
Brukar alltid vara 2 timmar före, mest för att hitta med lite loungehäng. Incheckningen kan ju stänga en timme före avgång.

Last edited by a moderator:
Ingenting som heter international-transfer eller lignende i USA, Har du transit der må du ha visa/esta etc, og du må gjennom customs. Rett etter Customs er det bagasjebånd du dumper bagasjen din på. Først nå følger du transit skilt :)

Jag vet inte vad som gäller för transit då jag aldrig gjort det i USA, men tror inte du behöver göra det, du kommer heller inte behöva gå igenom immigration, du är ju i transit. Om du skulle vidare med ett inrikesflyg i USA så måste du plocka upp ditt bagage och gå igenom Customs, men Star Alliance (United) har exemplevis bagage drop precis utanför ankomsthallen på ett par större flygplatser så du behöver inte checka in ditt bagage igen.
Du måste alltid hämta upp bagage och gå igenom immigration om du gör ett byte i USA så ovan info är fel.
Ankommer man från ett annat land till USA, oavsett om det är transit eller ej måste du igenom först immigration, efter det hämta väskor som du sedan lämnar direkt igen efter customs.

Däremot är man extra noggrann med flighter till USA så det kan vara en extra säkerhetskontroll, nu är det ett par år sedan jag var i USA men ganska vanligt då iaf att man får ta av sig skorna, man tittar ett extra par gånger på ditt pass osv.
Nej, det är ingen extra säkerhetskontroll på Köpenhamn Kastrup. Däremot kan du åka på SSSS på boardingkortet, då kan det bli lite rotande i väskan och några extra frågor.

Ankommer man från ett annat land till USA, oavsett om det är transit eller ej måste du igenom först immigration, efter det hämta väskor som du sedan lämnar direkt igen efter customs.
Med undantaget om man har gjort pre-Clearance på avgångsflygplatsen. Fast å andra sidan så räknas det i allt praktiskt som en inrikesflygning då...

Toppen