Jag har precis provat dessa nya automater i Chicago. Jag gick i den vanliga kön men precis innan ”sista svängen” stod en tjej och frågade om jag reste in till USA på ESTA för första gången vilket jag inte gjorde. Jag fick då fortsätta rakt fram till dessa grönlysande automater. Man blir uppmanad att scanna sitt pass, får lämna fingeravtryck, fotograferas och svara på tulldeklarationsfrågor i automaten. Därefter får man ett ”kvitto” och ställer sig i en kö för att få träffa en CBP tjänsteman som ställer samma frågor som alltid och får sedan en stämpel i sitt pass. När man går genom tullen så lämnar man ”kvittot”, inte den tulldeklaration man får på planet, till tulltjänstemannen.
Nu var det första gången jag provade detta och förmodligen kommer det att gå lite fortare för mig nästa gång jag ska använda automaten, men det kommer nog att ta tid innan det här systemet blir effektivt (tillräckligt många automater) och man sparar tid på hela processen.
Ankom till Chicago för 11 dagar sedan och då var systemet inte igång. Då som nu blev det 4 fingrar som scannades.