Tror du för förstår ungefär vad jag kommer i från. Kollade lite vad som hände med stämning som gällde resenären som inte fullföljde resa/stäcka med Lufthansa.
"År 2019 avslogs Lufthansas stämningsansökan mot en passagerare som "slapp flygbiljetten" för prisskillnader, och flygbolaget lade slutligen ner sitt överklagande. Fallet, som krävde över 2 000 dollar i skadestånd, var en taktik för att avskräcka från praxisen, men resultatet blev en seger för konsumenterna som ser praxisen som ett kryphål i prissättningen, inte ett moraliskt misslyckande"
Aledingarna till detta kan man ju sia om. Sannolikt trodde man att risken att förlora var överhängande. Konsekvenserna av detta skulle vara oöverstigliga. Konsumentköplagarna och annan offentlig rätt är väldigt stark inom EU. Har man köpt en tjänst eller vara så äger man den och däri ingår att nyttja den eller inte nyttja den som man vill. Om inte en Lufthansa som Europas starkaste flygkoncernvågar vågar driva ett fall som som detta skulle jag bli mycket förvånad om något annat bolag vågade driva en sådan process. Vi lever alltså en gråzon men det sannolika är att bolagen har för snäva villkor i sina transportvillkor än vad som skulle ansas skäligt om det prövades i domstol.
Lite imponerad att Lufthansas PR maskin lyckads basera ut detta som en vinst för dem.