Senaste nytt

Inte slutföra Sas Bonusresa Palma-Stockholm-Helsingfors

rätt att välja vem de vill sälja sina tjänster till och de gillar uppenbarligen inte att folk sätter skiplaggning i system.
Källa på det? Har du ett enda exempel på någon dom blivit bannlyst av ett flygbolag eller blivit tilläggsdebiterad av ett flygbolag för skiplaggning?

Källa på det? Har du ett enda exempel på någon dom blivit bannlyst av ett flygbolag eller blivit tilläggsdebiterad av ett flygbolag för skiplaggning?

Detta skipplagging-fenomen är ju något bolagen själva ställt till med genom att försöka finnas överallt och konkurrera lokalt. Att ta sig från a-b bör ju alltid vara billigare än att ta sig från a-b-c. Det är helt sjukt och egentligen oförsvarbart när man målar upp sig som miljöriddare.. samtidigt som jag sparar tio-tusen kronor genom att köra till Landvetter och flyga en extra sträcka istället för att ta tåget till Kastrup.

Fattar inte varför man skall försvara SAS. Fattar inte heller hur svårt det är att sköta det snyggt OM man nu måste resa på detta sättet. Bara stäng denna skittråden nu. @Fly5 Get5 du behöver inte försvara dig men du borde sagt till i gate:)

Mvh

Fattar inte varför man skall försvara SAS. Fattar inte heller hur svårt det är att sköta det snyggt OM man nu måste resa på detta sättet. Bara stäng denna skittråden nu. @Fly5 Get5 du behöver inte försvara dig men du borde sagt till i gate:)
Du har rätt, jag börjar bli tjatig. Ledsen för det. Gillar tråder där alla inte tycker lika.
Enda anledning till att jag startade den tråd år jag tycker att det är viktigt för andra medresenärer att förstå vad skiplaggning är och ev. konsekvenser av detta.
Detta är i första hand ett forum för att dela med sig till andra medresenärer. Hade själv haft stor glädje av denna tråd för några månader sedan och kanske kommit till ett annat beslut.

Har dock en sista önskan till moderatorn. Skulle vi kunna ändra trådens namn till: Att inte fullfölja resa med flera sträckor eller ben så kallad skiplaggning

Happy flying:)

Tror du för förstår ungefär vad jag kommer i från. Kollade lite vad som hände med stämning som gällde resenären som inte fullföljde resa/stäcka med Lufthansa.

"År 2019 avslogs Lufthansas stämningsansökan mot en passagerare som "slapp flygbiljetten" för prisskillnader, och flygbolaget lade slutligen ner sitt överklagande. Fallet, som krävde över 2 000 dollar i skadestånd, var en taktik för att avskräcka från praxisen, men resultatet blev en seger för konsumenterna som ser praxisen som ett kryphål i prissättningen, inte ett moraliskt misslyckande"

Aledingarna till detta kan man ju sia om. Sannolikt trodde man att risken att förlora var överhängande. Konsekvenserna av detta skulle vara oöverstigliga. Konsumentköplagarna och annan offentlig rätt är väldigt stark inom EU. Har man köpt en tjänst eller vara så äger man den och däri ingår att nyttja den eller inte nyttja den som man vill. Om inte en Lufthansa som Europas starkaste flygkoncernvågar vågar driva ett fall som som detta skulle jag bli mycket förvånad om något annat bolag vågade driva en sådan process. Vi lever alltså en gråzon men det sannolika är att bolagen har för snäva villkor i sina transportvillkor än vad som skulle ansas skäligt om det prövades i domstol.

Lite imponerad att Lufthansas PR maskin lyckads basera ut detta som en vinst för dem.
Har kommit ett nytt domslut i Tyskland som fick LH att ändra sina villkor.

Har kommit ett nytt domslut i Tyskland som fick LH att ändra sina villkor.

Det är inte helt fritt fram, gör man det medvetet utifrån att bokningen görs så kommer man inte undan och resenären ska bevisa detta.
Men om något dyker upp efter att bokningen gjorts som gör att man måste avvika i resan ska man inte kunna bli krävd på pengar.

Självklart upp till var och en att göra hur man vill med detta, men finns som sagt fortfarande risker.

Det är inte helt fritt fram, gör man det medvetet utifrån att bokningen görs så kommer man inte undan och resenären ska bevisa detta.
Men om något dyker upp efter att bokningen gjorts som gör att man måste avvika i resan ska man inte kunna bli krävd på pengar.

Självklart upp till var och en att göra hur man vill med detta, men finns som sagt fortfarande risker.
Beslutet gäller då tydligen bara folk som bor i Tyskland (och Österrike?), och hindrar LH från att kräva pengar. Men de behåller väl möjligheten att porta personer som gör så?

Beslutet gäller då tydligen bara folk som bor i Tyskland (och Österrike?), och hindrar LH från att kräva pengar. Men de behåller väl möjligheten att porta personer som gör så?
Ja det är ju ett privat bolag så de bestämmer vilka de vill ha som kunder.
Kan ju bli viss badwill av sånt när någon går till pressen men tror det är försumbart.

Toppen