Senaste nytt

Ny serviceavgift vid ombokning - 350kr/p

De gör allt för att göra det omöjligt att boka/ändra själv. Vill tro att det inte är speciellt nära att vi får en webblösning som gör det möjligt för oss att boka resor helt själva. Nu tar de extra betalt, som gör att de kan tjäna mer pengar / anställa fler. Inför de en webblösning så behöver de tvärtom sparka anställda då kunden kan boka resor helt själv.

Med alla extraavgifter är vi snart på samma kostnad för en bonusresa som för revenue. :)
Jag har svårt att tro att dessa avgifter är någon jättestor nettoplusaffär för SAS, utan mer kostnadstäckning och ett sätt att hålla ombokningsantalet rimligt (jmfr med helt gratis ombokningar).

En webblösning där kunder kan boka själv = de behöver inte anställa lika många = lägre kostnad.

Jag har svårt att tro att dessa avgifter är någon jättestor nettoplusaffär för SAS, utan mer kostnadstäckning och ett sätt att hålla ombokningsantalet rimligt (jmfr med helt gratis ombokningar).

En webblösning där kunder kan boka själv = de behöver inte anställa lika många = lägre kostnad.
Visst är det så!

Vill hoppas att detta bara är tillfälliga åtgärder för att minska deras administrativa kostnader tills en fungerande webblösning är på plats.

Man kan inte bara räkna skatter och ombokningsavgifter. Poängen har också en kostnad – framför allt kortavgiften. Har man inte väldigt hög spend på Amex Elite tar det ofta 2–3 år att samla ihop till en longhaul-award, och då är kortavgiften multiplicerad med antal år. Den kostnaden måste räknas med för att få en rättvis bild av vad resan faktiskt kostar.

Priset blir dessutom individuellt beroende på hur snabbt man tjänar poäng. För de flesta privatpersoner är det inte realistiskt att jämföra med revenuepriser på 30–40k i Business, eftersom väldigt få faktiskt hade betalat det kontant. Då blir poängresan inte “gratis business”, utan en bekvämare resa som man fått spara ihop till under flera år.

EuroBonus är absolut ett starkt program, men kostnaderna är inte noll. Skatter, ombokningsavgifter och poängkostnaden tillsammans gör att en bonusresa i praktiken inte blir ”nästan gratis”, utan har en reell prislapp även om värdet är bra.
Har inte påstått att kostnaderna är noll. Bara att det inte finns något motsvarande program som erbjuder lika billiga bonusresor longhaul business även om man räknar på totalkostnaden för poängen och inte bara skatter och avgifter.

Många drar väl dessutom in stor andel poäng på annat än spend och det blir ”lätt” 200-300k per år trots modest spend och utan att betala (dyra) räkningar. Då blir kalkylen rätt bra även med hänsyn till totalkostnaden inkl kortavgifter.

Har inte påstått att kostnaderna är noll. Bara att det inte finns något motsvarande program som erbjuder lika billiga bonusresor longhaul business även om man räknar på totalkostnaden för poängen och inte bara skatter och avgifter.

Många drar väl dessutom in stor andel poäng på annat än spend och det blir ”lätt” 200-300k per år trots modest spend och utan att betala (dyra) räkningar. Då blir kalkylen rätt bra även med hänsyn till totalkostnaden inkl kortavgifter.
Ja, absolut. Vi som sitter i forum och maximerar systemet kan dra in 200–400k poäng per år utan att flyga, och då blir värdet på en longhaul-award väldigt bra även med avgifter. För en vanlig användare ser kalkylen annorlunda ut, men programmet är starkt oavsett.

Ja, absolut. Vi som sitter i forum och maximerar systemet kan dra in 200–400k poäng per år utan att flyga, och då blir värdet på en longhaul-award väldigt bra även med avgifter. För en vanlig användare ser kalkylen annorlunda ut, men programmet är starkt oavsett.
Alla program är inte för "vanliga användare". Detta är något vanliga personer börjar förstå, att de inte kan boka det de trodde de skulle kunna boka för 2 år sedan.

Kostnaden för 2 longhaul Business med amex vouchers är ändå extremt låg. Dra in 250k poäng två år och resa med sas business sedan kan de flesta lösa, men man måste göra mer än bara betala med kortet.

Kalkyl 2 sas business resor:
Amex Elite 6000
Skatter/Avigifter (2 bokningar 2 pers) 6000
Totalt: 12.000 i kostnad

Man kan med andra ord rent teoretiskt göra detta med flexibilitet när man åker. Att sen vissa personer väljer att "köpa" poäng via fakturor, dyrare varor i shopping portaler mm är frivilligt och försämrar kalkylen. Men säg att man lägger 10k på detta så har man ändå fått 4 biljetter i business för 22.000 kronor.

Hur blev det med detta egentligen, fler som debiterats den avgiften? Ser inget i villkoren på SAS sida om partnerbonusresor om detta.

Som jag skrev tidigare tycker jag fortfarande att SAS avgifter är låga men det känns däremot allmänt lite konstigt att kalla det serviceavgift för ombokningar via kundservice, när enda sättet att omboka är just via kundservice. Man skriver tom ”Ombokningar görs genom att kontakta kundservice. Ombokningsavgiften är…”.

Då hade de bara kunnat höja ombokningsavgifter istället (om inte någon ny möjlighet att omboka online är på g, men det är jag tveksam till).

Eller var det bara någon enskild agent som inte hade koll och slängde ur sig något (igen)?

Hur blev det med detta egentligen, fler som debiterats den avgiften? Ser inget i villkoren på SAS sida om partnerbonusresor om detta.

Som jag skrev tidigare tycker jag fortfarande att SAS avgifter är låga men det känns däremot allmänt lite konstigt att kalla det serviceavgift för ombokningar via kundservice, när enda sättet att omboka är just via kundservice. Man skriver tom ”Ombokningar görs genom att kontakta kundservice. Ombokningsavgiften är…”.

Då hade de bara kunnat höja ombokningsavgifter istället (om inte någon ny möjlighet att omboka online är på g, men det är jag tveksam till).

Eller var det bara någon enskild agent som inte hade koll och slängde ur sig något (igen)?
Ja, hade varit bra att veta om fler har fått den avgiften?

Jag kunde få den "avskriven" eftersom jag tidigare hade försökt boka om min resa men då var deras system nere, och därmed bör ha de "gamla" villkoren.
Någon annan som bokat om och stött på denna avgift?

Toppen