Senaste nytt

Ombokad utan lounge?

Mitt sas flyg blev nyss inställt och jag blev ombokad till finnair. Nu har jag inte längre lounge (statuslös på finnair) kan man kräva sas på en middag? Vad händer på eb intjäningen….

Mitt sas flyg blev nyss inställt och jag blev ombokad till finnair. Nu har jag inte längre lounge (statuslös på finnair) kan man kräva sas på en middag? Vad händer på eb intjäningen….
Du ska ha rätt till poäng enligt original bokningen. Sedan kan man ju hoppas på poäng från Finnair också.
För lounge: osäker men jag hade försökt med SAS loungen.

Kräva SAS på en middag lär bli svårt, och är mig veterligen inget man har rätt till.

Enklast är väl att gå till sas loungen och förklara läget och se vad de säger, annars sätta på shit happens kontot.

SAS skyldighet är att boka om dig till första bästa flight med minimal försening, om det då är Finnair har de gjort allt de ska. Finns inget som säger att man ska bokas om till flight som gör att man får lounge. Hade det varit bättre om sas bokade om med större försening men du fick lounge istället?

Jag har alltid blivit insläppt i SAS loungerna när jag blivit ombokad utanför alliansen. Bara förklara läget.

Men det är värre om du flyger från HEL eftersom SAS inte har lounge där, så då är du körd och får vänta i terminalen. Jag har köpt mig in i lounge förut och försökt få ersättning från SAS med just det resonemang du har ovan. Men det har aldrig gått hem. Alla andra kostnader ersatta.

Måltid får du om du blir försenad enligt reglerna. Men om flyget går typ samtidigt så får du bekosta det själv.

Antar att TS flyger från ARN och inte HEL med tanke på frågan om just förlorad tillgång till lounge? SAS har ju ingen lounge i ARN T2 heller så frågan är om det är värt besväret att ta sig till T5?

SAS har väl en kontraktlounge i Helsingfors numera (om det är flygplatsen det rör):

1765537259986.png

Med ett icke makulerat boardingkort borde du komma in där också. Att försöka motivera sig in kan bli svårare i en tredjepartslounge tror jag.

Förmodar att du åker ekonomi eftersom du ställer frågan, om du är bokad på Finnair i Business har du tillgång till den lounge som Finnair använder på ICN
Trevlig resa!

Toppen