Senaste nytt

SAS säljer Cimber till CityJet

City har idag 8 maskiner och 4 under leverans. Det blir totalt 12. Till detta kommer 10 nya, i och med det nya avtalet.
De gamla SAS-maskinerna (11 st) säljs.
Det innebär med andra ord en maskin mindre än idag...
Noggrant så blir det väl 3 fler än idag när Cityjet har 8, men förstår hur du menar, skillnaden kan ju dock göra skillnad när man tänker nya turer eller ersätta Jettime.
 
Noggrant så blir det väl 3 fler än idag när Cityjet har 8, men förstår hur du menar, skillnaden kan ju dock göra skillnad när man tänker nya turer eller ersätta Jettime.
Ja, det blir tre mer än idag, men 1 färre jämfört med hur det hade varit efter leveransen av de 4 som ska komma nu under första kvartalet.

Här är f.ö. lite mer info från Bombardiers pressrelease idag:

CityJet currently owns a fleet of eight CRJ900 aircraft which are on wet lease service with SAS. The airline will also take delivery of four new CRJ900 aircraft in early 2017 as per Bombardier’s order announcement on April 25, 2016, bringing CityJet’s owned fleet of CRJ900 aircraft to 12. As part of its acquisition of Cimber A/S, a regional airline in Denmark and a former wholly owned subsidiary of SAS, CityJet will operate Cimber’s fleet of 11 CRJ900 aircraft also on wet lease service with SAS. These aircraft will be replaced by up to 10 additional CRJ900 aircraft that were announced today.
 
En mindre bokföringsmässig förlust på pappret men en stor vinst i realiteten då mycket flygande personal har förts över till billigare avtal som jag tolkar det.
 
Intressant att Air Nostrum har varit med som en kandidat men som ströks då deras kvalitet inte var den som SAS önskade...
Hur menar de då? Var den för hög..? o_O
"Vi har haft drøftelser med en håndfuld flyselskaber. Vi har dog oplevet, at CityJet er meget ambitiøse og har en stærk finansiel muskel samt en klar strategi. De forstår sig på forholdene i Norden,” siger koncerndriftsdirektør Lars Sandahl Sørensen fra SAS til CHECK-IN.dk.

Bemærkningen om forholdene i Norden skal angiveligt tydes i retning af, at selvom Air Nostrum opererede to fly for SAS i sommertrafikprogrammet sidste år, så har kvaliteten ikke altid været, som SAS ønskede.

En håndfuld selskaber bød på Cimber - CHECK-IN.dk
 
Intressant att CityJet har svårt att rekrytera piloter till basen i Tallinn (betalvägg) men kanske inte så förvånanden om nedanstående är sant.

"En pilot med kendskab til Tallinn-basen, men som ønsker at være anonym, peger på, at vilkårene er en væsentlig del af forklaringen på CityJets desperate forsøg på at tiltrække erfarne piloter til de baltiske baser.


“De vilkår, som CityJet tilbyder på deres base i Tallinn, er absolut ringere end i Ryanair, og dertil er det ikke lige så attraktivt at flyve CRJ900 som Boeing 737,” siger vedkommende.


På Tallinn-basen ansættes der uden kontrakt og uden overenskomst med et løfte om på sigt at blive overflyttet til de skandinaviske baser, påpeger en anden kilde med kendskab til basen. Af et lønskema for CityJets estiske piloter fremgår det, at piloter og kaptajner hos CityJet i Talinn bliver honoreret med en løn, som ligger henholdsvis omkring 37 og 43 procent under deres skandinaviske kolleger."


CityJet har svært ved at finde piloter til SAS-flyvninger - CHECK-IN.dk
 
Intressant att CityJet har svårt att rekrytera piloter till basen i Tallinn (betalvägg) men kanske inte så förvånanden om nedanstående är sant.

"En pilot med kendskab til Tallinn-basen, men som ønsker at være anonym, peger på, at vilkårene er en væsentlig del af forklaringen på CityJets desperate forsøg på at tiltrække erfarne piloter til de baltiske baser.


“De vilkår, som CityJet tilbyder på deres base i Tallinn, er absolut ringere end i Ryanair, og dertil er det ikke lige så attraktivt at flyve CRJ900 som Boeing 737,” siger vedkommende.


På Tallinn-basen ansættes der uden kontrakt og uden overenskomst med et løfte om på sigt at blive overflyttet til de skandinaviske baser, påpeger en anden kilde med kendskab til basen. Af et lønskema for CityJets estiske piloter fremgår det, at piloter og kaptajner hos CityJet i Talinn bliver honoreret med en løn, som ligger henholdsvis omkring 37 og 43 procent under deres skandinaviske kolleger."


CityJet har svært ved at finde piloter til SAS-flyvninger - CHECK-IN.dk

Låter "rimligt." CityJet har väl i sig inget intresse av att dessa personer ska flyga något annat, bo någon annanstans, eller tjäna mer än vad som är normal lön för yrket i det aktuella landet när detta är deras affärsmodell som de säljer in till sina kunder i sin tur. Det är ju inte bara flygindustin som arbetar på detta sätt. McKinsey lockar folk till sina delivery centers i Östeuropa - sannoliketen att du tar dig till en vanlig tjänst i väst hos samma företag är nära noll. Likaså med alla teknik- eller konsultföretag som etablerar sig på Irland. Att man som anställd kanske känner sig besviken kan jag ju dock förstå. Men som sagt, vi går rent generellt baklänges i tillvaron på många sätt.
 
Toppen