Senaste nytt

Sydney till Peking med Air China i Business Class

Min erfarenhet säger att samma attityd genomsyrar i princip allt som Singapore Airlines överhuvudtaget gör/säger/tänker/står för. Finns det något annat *A-bolag som lika konsekvent agerar som om de har något specialmedlemskap i alliansen med opt-outs för *G-bestämmelser?
Förvisso, men Sydney loungen har varit extrem. Jag har exempelvis aldrig haft problem att använda Singapore Airlines lounge på Heathrow när jag flugit SAS, aldrig en kommentar. Och under en period var jag där så mycket att de kände igen mig.

Intressant att Air China har en rad 13 på sina kärror, jag tycker mig se att de flesta bolag hoppar över numreringen 13, och för kineser som är ännu mer vidskepliga (fanns rad 4 och 14?) kan det kanske förklara varför grannsätet var tomt :rolleyes:

Vad gäller själva reportaget så var det skickligt skrivet. Är det så att Air China har en vansinnigt oekonomisk layout på sin A330-business class? 2+2+2 med 2m flatbed utan staggering eller vinkling/herringbone? Sen verkar ju pitchen extremt rymlig, med en fotpall som inte ses på Air Chinas virtual cabin tours. (Air China International) Måste vara någon ny Businessprodukt som inte finns på ens hela A330-flottan ännu. Kombinera med förvirringen kring deras separata Business class på 747or och nya 773ER (där business callas First och First heter "Luxury First") förvärrar det bara snårskogen...

Kollade snabbt i flygloggen och jag har endast flugit en annan gång på rad 13, det var med China Southern. Rad 4 på LH/MU/CS.

Tack! Det verkar ju helt klart få plats nån rad mindre än i andra layouter jag har sett. Flyger oftast inte CA utrikes så jag känner inte till deras wide-body-sortiment men kollar man på hemsidan och jämför med tidigare inlägg på BC.se så går det ju inte riktigt ihop. 773ER ser dock fin ut. :)

Skall nog ta och ringa CA och fråga ifall deras senaste konfig går nån sträcka inrikes, isf kan man iaf prova hårdvaran.

Under kinesiska nyårsledigheten i januari tog jag och min ständiga reskamrat Martin och åkte till Sydney. Resan dit med Air China i ekonomiklass var inget minnesvärt…

Har du något minne av ditresan i ekonomiklass? Funderar på att boka PVG-SYD i eco med CA och lite input uppskattas. Var det helt hemskt eller fanns det något positivt?

Har du något minne av ditresan i ekonomiklass? Funderar på att boka PVG-SYD i eco med CA och lite input uppskattas. Var det helt hemskt eller fanns det något positivt?

Beijing/Shanghai-Sydney är numera opererade av Airbus A330 och jag tror att det har samma Economy class som det Airbus A330 planet jag åkte med mellan Beijing-Hong Kong.

Kabinbilder:
Air China Economy A330_03.jpg
Air China Economy A330_02.jpg

Säte:
Air China Economy A330.jpg
Air China Economy A330_04.jpg

Konfiguration är 2-4-2 (AC-DEFH-JL) och Mediabox finns på AC-DEFH-JL.
Air China Economy A330_07.jpg
Air China Economy A330_05.jpg

IFE: Responsen är jättedålig och man blir irriterad ganska snabbt.
Air China Economy A330_08.jpg
Air China Economy A330_06.jpg
(Foto: Dr. Miles)

Det mest positiva, för mig, var att jag lyckades nypa åt mig en nödutgångsplats. Tänkt på, ifall du är intresserad av detta, att en eller flera flygningar PVG-SYD startar i PEK vilket gör att många bra platser första rad och nödutgång (som inte är förbokningsbara förutom för CA Platinum) går åt redan från PEK om man inte är ute och checkar in i god tid. Sedan fanns det ju AVOD med tillräckligt med innehåll för att man skulle klara sig.

Annars kändes flygningen, om jag minns rätt, som en väldigt lång inrikesflygning (du har ju upplevt en del CA inrikes kan jag tänka), alltså inte speciellt spännande men helt ok. Beef rice alt chicken rice till middag och frukosten vill jag inte minnas att jag åt ens... Mycket folk som sprang och hällde hett vatten på sina nudelburkar och åt medhavd mat i allmänhet. Helt klart något man genomlider utan några större problem men en speciellt trevlig upplevelse kan jag inte påstå att det var. Har man varit i Kina ett tag lär man sig att stänga av omgivningarna, det kan komma väl till pass här. :)

Får önska en trevlig resa.

Toppen