Senaste nytt

Tillgång till Lounger på London Heathrow T2

Är det inte trevligare att ta in på ett hotell?

Jag tror som FCX att den stora frågan blir om de kommer släppa in dig i transithallen dagen innan. Du måste igenom transfer security där de scannar boardingpass (som jag inte vet om du kommer ha, och hur som helst är det för avresa nästa dag).

De generella reglerna säger att du kommer in i en lounge med ett boardingkort för avresa samma dag. Sedan finns det några flygbolag som har specialregler, framförallt om man har avgångar efter midnatt och har lounger som är öppna dygnet runt.
Tack för svar Jacob! Jag ska maila till Heathrow och fråga vad som gäller. Jag tänkte om jag kunde gå och käka i loungen vid ankomst runt 20-21 innan jag åker in till London för lite nattligt galej, och sen går flyget hem tidig söndagmorgon så nått hotell lär jag inte hinna med :D

Tack för svar Jacob! Jag ska maila till Heathrow och fråga vad som gäller. Jag tänkte om jag kunde gå och käka i loungen vid ankonst innan jag åker in till London för lite nattligt galej, och sen går flyget hem tidig norgon så nått hotell lär jag inte hinna med :D
Du kanske skulle hålla den här diskussionen i en tråd, nu är det cross posting i två trådar om exakt samma sak.

Detta alternativ går för övrigt bort eftersom avgående och ankommande passagerare separeras på Heathrow. Du kommer inte ut efter loungebesöket utan att behöva bråka med personalen.

Du kanske skulle hålla den här diskussionen i en tråd, nu är det cross posting i två trådar om exakt samma sak.

Detta alternativ går för övrigt bort eftersom avgående och ankommande passagerare separeras på Heathrow. Du kommer inte ut efter loungebesöket utan att behöva bråka med personalen.
Aha det avgör. Tack för svar!

Aha det avgör. Tack för svar!
Det går att göra. Jag har själv gjort det, i en högst legitim anledning när jag var på SAS-invigningen i terminal 2, kl 06 på morgonen. Då gick jag ut efteråt eftersom jag inte skulle resa förrän på eftermiddagen. Men det involverar en process där de måste avregistrera ditt security clearance i systemen. I den mån du ens kommer till loungen i första läget kommer det bara bli problem.

Det går att göra. Jag har själv gjort det, i en högst legitim anledning när jag var på SAS-invigningen i terminal 2, kl 06 på morgonen. Då gick jag ut efteråt eftersom jag inte skulle resa förrän på eftermiddagen. Men det involverar en process där de måste avregistrera ditt security clearance i systemen. I den mån du ens kommer till loungen i första läget kommer det bara bli problem.
Förstår, men lyckades inte lösa ett annat problem kopplat till den här tänkta resan så jag använde mig nyss av SAS öppet köp. Fått bra lärdomar av er här dock om jag tänker köra "lounge-mys" i London nån annan gång.

Har slagit ihop inlägg från 2 trådar om tillgång till lounger på London Heathrow T2.
Kan vara så att inlägg hamnar lite i "oordning" i och med att det postats samtidigt i de tidigare två trådarna.

//Moderator

Ja, den här tråden var minst sagt rörig.

Om jag försöker mig på att summera det hela för framtiden:

Problem 1: Kan man komma airside på LHR med en biljett för nästa dag?
I praktiken, nej. LHR separerar ankommande internationell trafik från avgående och man måste gå igenom säkerhetskontroll och ha giltigt boardingkort för en flight samma dag för att komma igenom. LHR schemalägger inga avgångar mellan 23 och 06 vilket även gör att man inte har problemet med flighter som avgår strax efter midnatt att ta hänsyn till.

Problem 2: Kommer man in i loungen med ett boardingkort för nästa dag?
Troligen inte. Jag är inte riktigt säker på hur det fungerar i T2, men i T5 skulle det uppmärksammas att detta boardingkort inte gått igenom security (se problem 1 ovan) och därmed skulle man inte släppas in. Enligt @FCT (och jag är beredd att hålla med) kör inte heller LH med T-24h som regel utan snarare "same day departure".

Det enda sättet runt allt detta är nog att ha en giltig biljett för en avgång samma dag. Jag vet att det finns människor som tycker det är OK att boka en avbokningsbar biljett, använda loungen och sedan avboka. Jag skulle inte rekommendera detta, framförallt inte på LHR där det inte är enkelt att gå landside igen.

Toppen