Senaste nytt

SAS - Nytt high speed WiFi från Starlink 2025

Troligen denna maskin som får Starlink installerad just nu
Redan bekräftat och har postats från diamond eventet att implementation pågår.

SE-ROM installeras nu med Star link, första planet som installeras.
Visa bifogad bild 170204

Andra halvan av januari är uppskattad utrullning för go live på första planen.

Nu rör det på sig
IMG_0772.png

Märkligt att SAS väljer ett flygplan som ändå redan har haft den tidigare versionen an WiFi när de har flera Airbusar helt utan, oavsett spännande med Starlink

Märkligt att SAS väljer ett flygplan som ändå redan har haft den tidigare versionen an WiFi när de har flera Airbusar helt utan, oavsett spännande med Starlink
Det kan ju finnas många skäl till att man valt just denna individ att bli först ut.
Men, det har kommunicerats att de som inte har fungerande wifi kommer få starlink först och gamla viasat lösningen ska vara kvar tills alla har utrustats med starlink.

Undrar hur de gör med den slitter nya A350 som kom häromdagen, vore ju kul om den fått starlink direkt men gissar att det är retro-fit på samtliga som gäller.

Det kan ju finnas många skäl till att man valt just denna individ att bli först ut.
Men, det har kommunicerats att de som inte har fungerande wifi kommer få starlink först och gamla viasat lösningen ska vara kvar tills alla har utrustats med starlink.

Undrar hur de gör med den slitter nya A350 som kom häromdagen, vore ju kul om den fått starlink direkt men gissar att det är retro-fit på samtliga som gäller.
Utifrån bilderna jag har sett har SE-RSG fått en Viasat-buckla. Men alla SAS A350 fick bucklorna installerade innan leverans mig veterligen (till skillnad från A320neo). Så det var nog beställt på det viset för många år sedan. Sedan sköt man ju upp leveranserna av RSG och RSH. Antar att det har med det att göra.

Men det ska bli kul att få dessa installerade på A321LR/A330/A350-flottan. Tog mig med AF:s splitternya F-HUVH över pölen mot Sydamerika i november och den uppkopplingen var helt klockren. Gick att streama med hastigheter som ofast låg en bra bit över 100 Mbit, utan ett enda avbrott när det väl var i gång. Hoppas att SAS får till det lika bra.

Toppen