Senaste nytt

SAS - Nytt high speed WiFi från Starlink 2025

Märkligt att SAS väljer ett flygplan som ändå redan har haft den tidigare versionen an WiFi när de har flera Airbusar helt utan, oavsett spännande med Starlink

Det kan ju finnas många skäl till att man valt just denna individ att bli först ut.
Men, det har kommunicerats att de som inte har fungerande wifi kommer få starlink först och gamla viasat lösningen ska vara kvar tills alla har utrustats med starlink.

Undrar hur de gör med den slitter nya A350 som kom häromdagen, vore ju kul om den fått starlink direkt men gissar att det är retro-fit på samtliga som gäller.
Min förståelse var att de skulle behålla samma "bubbla", som redan är certifierad. Den är ändå bara ett tunt plastskal som täcker de väsentliga komponenterna monterade på själva flygplanskroppen. Starlink och Viasat använder ungefär samma frekvenser för kommunikationen med satelliterna, så man behöver inte byta "bubbla" av den grunden.

Om jag var SAS så hade jag sett till att vänta några veckor och sedan ha en stor lansering med event och så, och under tiden övervaka stabilitet och göra eventuella finjusteringar. Det är nog bättre än att slå på det nu, och sedan ha missnöjda passagerare när det dyker upp problem som supporten inte kan lösa eftersom den har stängt över jul och nyår.

Toppen