Senaste nytt

Ditt reseår 2025

1. Hur många flygningar har du gjort? 144
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 43600
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS
  4. Nya flygplatser besökta under året? Noll
  5. Nya flygbolag testade under året? Noll
  6. Nya besökta länder? 2
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 10-ish
  8. Bästa hotellvistelse?
  9. Sämsta hotellvistelse?
  10. Bästa reseminnet?
  11. Sämsta reseminnet?
  12. Största överraskningen?
  13. Annat "första gången" under året?
  14. Mål för 2026? Biz med Singapore
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2025?

1. Hur många flygningar har du gjort? 51
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? ~90 000 (Några flyg över julsemestern)
  4. Nya flygplatser besökta under året? SFO
  5. Nya flygbolag testade under året? Jetstar
  6. Nya besökta länder? Kenya, Indonesien, Filipinnerna
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? -
  8. Bästa hotellvistelse? Conrad i Bangkok sticker väl ut, men inte så imponerad
  9. Sämsta hotellvistelse? -
  10. Bästa reseminnet? -
  11. Sämsta reseminnet? -
  12. Största överraskningen? Missade ett flyg (Första gången jag missar flyg pga mig själv) och behövde boka om - Flygbolaget gav mer pengar än vad biljetten kostade tillbaka samt hittade billigare resa dagen efter i högre klass (Score!)
  13. Annat "första gången" under året? Första gången i Afrika
  14. Mål för 2026? Central- eller Sydamerika
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2025? Inget - Känns som att folk är mer aggressiva på forumet nuförtiden, så tappar lusten att själva hjälpa till. Att folk också ska agera moralpolis och vara så själviska gör att jag tappar smaken en hel del och är lite mer aktiv på FT.
Bonusfrågor:

1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Hoppas att flytten till FC får många att bli mer aktiva på SAS-delen på FT eller Reddit.
  2. Bästa loungen? Air France på SFO - Förvånad att jag läst så många tycka att den är dålig. Maten och dessert var top-notch och personalen var även schyssta och lät mig komma in 1h innan ordinarie öppningstid.
  3. Sämsta loungen? Garuda i CGK

1. Hur många flygningar har du gjort? 30
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 13 700
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Austrian, Norwegian
  4. Nya flygplatser besökta under året? TOS, TIA
  5. Nya flygbolag testade under året? -
  6. Nya besökta länder? Albanien
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 58
  8. Bästa hotellvistelse? Hotel Reisen
  9. Sämsta hotellvistelse? Inga nitlotter
  10. Bästa reseminnet? Tromsö med fru och 2-årige sonen!
  11. Sämsta reseminnet? -
  12. Största överraskningen? Hur stor skillnad vad man kan få i hotellväg beroende på hur man bokar!
  13. Annat "första gången" under året?
  14. Mål för 2026? Business till Kanada, åka mer tåg till Stockholm istället för flyg
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2025? Bott på sämre hotell för samma peng och hade inte blivit guld på SAS för första gången på egna meriter.
Bonusfrågor:

1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Inget speciellt.
  2. Bästa loungen? Pontus som en kollega bjöd med mig in i! Mycket pga variationen från vanliga SAS-loungen jag besökt flera gånger redan.
  3. Sämsta loungen? Ingen speciell, varit väldigt lite olika lounger i år.

Last edited:
  1. Hur många flygningar har du gjort? 51
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? ~90 000 (Några flyg över julsemestern)
  4. Nya flygplatser besökta under året? SFO
  5. Nya flygbolag testade under året? Jetstar
  6. Nya besökta länder? Kenya, Indonesien, Filipinnerna
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? -
  8. Bästa hotellvistelse? Conrad i Bangkok sticker väl ut, men inte så imponerad
  9. Sämsta hotellvistelse? -
  10. Bästa reseminnet? -
  11. Sämsta reseminnet? -
  12. Största överraskningen? Missade ett flyg (Första gången jag missar flyg pga mig själv) och behövde boka om - Flygbolaget gav mer pengar än vad biljetten kostade tillbaka samt hittade billigare resa dagen efter i högre klass (Score!)
  13. Annat "första gången" under året? Första gången i Afrika
  14. Mål för 2026? Central- eller Sydamerika
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2025? Inget - Känns som att folk är mer aggressiva på forumet nuförtiden, så tappar lusten att själva hjälpa till. Att folk också ska agera moralpolis och vara så själviska gör att jag tappar smaken en hel del och är lite mer aktiv på FT.
Bonusfrågor:

1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Hoppas att flytten till FC får många att bli mer aktiva på SAS-delen på FT eller Reddit.
  2. Bästa loungen? Air France på SFO - Förvånad att jag läst så många tycka att den är dålig. Maten och dessert var top-notch och personalen var även schyssta och lät mig komma in 1h innan ordinarie öppningstid.
  3. Sämsta loungen? Garuda i CGK
Glömde skriva ut alla flygbolag:
SAS, Kenya, Air France, Garuda, Cebu Pacific, Jet Star och Thai

Sämsta loungen? Måste nog vara SAS Lounge i Malmö, eftersom den INTE FINNS. Kom igen, Sveriges tredje största stad, NÅGOT litet krypin kan man väl ändå få till...
Ärligt talat, behövs det verkligen en lounge på Sturup? Ankomst till flygplatsen 10 minuter före boarding är ju fullt tillräckligt.
CPH är en fluga. Förr eller senare kommer Sverige återigen resa sig över sin södra lillebror, Arlanda kommer återuppstå som den internationella hub-gigant den förtjänar vara, och den nationella flygstoltheten göra att regionala flygplatser springer upp som svampar i skogen. Det är bara att vänta och se...
Hur förhållandet CPH-ARN kommer att utvecklas vill jag inte spekulera i, men förhållandet CPH-MMX är nog inte så ljust för Sturup (MMX).
Jag har faktiskt svårt att se Sturup som Malmös flygplats. Det är t o m så att jag, och flera med mig, ser en flygning CPH-ARN som en inrikesflygning.
Även om ARN skulle växa sig starkare gentemot CPH så har jag svårt att se att MMX skulle kunna stärka sig särskilt mycket. Möjligen att en tågstation vid flygplatsen hade kunnat ge ett lyft, men annars tror jag att det blir svårt.

Ett svagt år i år.

1. Hur många flygningar har du gjort? 59
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? ca 70,000
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Air Canada, Air France, KLM, United, Air Baltic
  4. Nya flygplatser besökta under året? Billund (BLL). Har bara varit där med divert tidigare och då fick vi inte lämna flygplanet.
  5. Nya flygbolag testade under året? Inga.
  6. Nya besökta länder? Inga.
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 62
  8. Bästa hotellvistelse? Montreal Marriott Chateau Champlain
  9. Sämsta hotellvistelse? Radisson Blu Malmö. Mycket trevligt och fint rum. Men restaurangen stängd och köket till baren stängde vid 9. Det är inte fullservice, och trist när man kommer in efter lång resdag...
  10. Bästa reseminnet? Riga, generellt.
  11. Sämsta reseminnet? Kalla och blöta perronger väntade på försenade eller ombokade SJ-tåg
  12. Största överraskningen? Hur bra Air Baltic levererade i business även på mycket korta sträckor, särskilt i A220. Hur dåligt KLM levererade i business inom Europa (inte provat på långdistans).
  13. Annat "första gången" under året? Fått bränna en utgående 241 på europaflyg pga den usla tillgången.
  14. Mål för 2026? EBD for life, men det hänger på SAS och inte på mig att de får till det. Äntligen lyckas boka en Skyteam award på longhaul i premium kabin, men det känns som även det hänger på SAS och inte på mig...
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2025? Inloggningskaos veckan före jul? Och hade garanterat missat minst en eller två kampanjer.

Toppen