Senaste nytt

Ditt reseår 2025

1. Hur många flygningar har du gjort? 7 - svagt
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 3070
  3. Vilka flygbolag har du flugit? Sas, Eurowings, Norwegian
  4. Nya flygplatser besökta under året? HAM, MMX
  5. Nya flygbolag testade under året? nope
  6. Nya besökta länder? Holland (Rotterdam)
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 20
  8. Bästa hotellvistelse? Comfort Arlanda terminal är alltid bra
  9. Sämsta hotellvistelse? Best Western Arena i Göteborg kan ni skippa
  10. Bästa reseminnet? spontan biljett till Kanada-Lettland i hockey-vm i Sthlm, var ändå på väg från Linköping norrut.
  11. Sämsta reseminnet? Att jag inte hittade till Hamburg SV s fotbollsarena, gick runt hur länge som helst i parken runtomkring..
  12. Största överraskningen? Johan Glans och David Batra på hotellfrukosten i Jönköping eller Rögle BK på frukosten Qualtiy Globen? HAH
  13. Annat "första gången" under året? - hittat en silverfisk på hotellrummet i Dusseldorf
  14. Mål för 2026? Troligtvis Edinburgh och Kina i april
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2025? missade en flight till AMS pga glömd medicin men fick ok efter samtal med läkare, bollade med en forummedlem och vi hittade en flight till HAM två timmar senare när jag ändå var på ARN. Tog tåg dagen efter vidare till Holland,
Bonusfrågor:
  1. Bästa loungen? Juncker lounge i Frankfurt (loungekey)
  2. Sämsta loungen? Vet inte om jag gillar den på ARN T4, alltid mkt folk

1. Hur många flygningar har du gjort? 101
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? Dryga 150 000 (de sista flygen har inte ägt rum än så viss uppskattning för de sista fem)
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Swiss, Lufthansa, United, Air France, Air Canada, Delta, Etihad, Austrian, KLM, Discovery och Southwest.
  4. Nya flygplatser besökta under året? SLC, AUH, BWI, MSP, PDX, PIT, SEA, DTW och SJC.
  5. Nya flygbolag testade under året? Discovery (hyfsat bra) och Etihad (klar besvikelse)
  6. Nya besökta länder? Inga nya
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? På tok för många.
  8. Bästa hotellvistelse? Mandarin Oriental och sen är jag förtjust i Little America i Salt Lake City. Det är alltid så himla trevligt att komma dit. Tillhör ingen global kedja och det bryr jag mig inte om.
  9. Sämsta hotellvistelse? Det finns en litet obemannat hotell i Weinfelden i Schweiz. Åk inte dit. Jag har förträngt namnet.
  10. Bästa reseminnet? Allt som har haft med nya jobbet att göra.
  11. Sämsta reseminnet? Jobbresan med missade flyg i både början och slut resulterande i 24 timmars förseningar. Och sen flygbolag som ägnar sig åt kreativ historiebeskrivning och vägrar ersättning. Vi ses i domstolen.
  12. Största överraskningen? All jäkla longhaul i eco jag faktiskt pallar med.
  13. Annat "första gången" under året? Två gånger tor över Atlanten på en vecka.
  14. Mål för 2026? Undrar om jag kan sätta nytt rekord när ny utstationering med jobbet innebär ytterligare nytt flygmönster.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2025? Ingenting. Här är det inte så mycket bra information längre utan mer en obetald men kunnig kundtjänst. De tips och knep som kommer ut raderas snabbt för att inte de smutsiga massorna ska kunna ta del av dem, efter att tipsen spridits i diverse stängda forum och grupper.
I allt ett bra resår där mängden resor jag normalt har på ett år åstadkoms på sex månader. Så hyfsat intensivt och det visar inga tecken på att avstanna.

1. Hur många flygningar har du gjort? 51
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 50,989
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, KLM, Delta, Norwegian, IndiGo, SpiceJet, EasyJet
  4. Nya flygplatser besökta under året?Mumbai, Udaipur, Hannover, Manchester, Isle of Man
  5. Nya flygbolag testade under året?Indigo, SpiceJet
  6. Nya besökta länder? Indien
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 68
  8. Bästa hotellvistelse? Udaipur Madri Haveli Retreat
  9. Sämsta hotellvistelse?
  10. Bästa reseminnet? Indiskt Bröllop/Isle of Man TT
  11. Sämsta reseminnet? Fastnade i Udaipur pga IndiGo ställde in 25% av sina flights. Panikköp av biljetter och allmän stress.
  12. Största överraskningen?
  13. Annat "första gången" under året?Indiskt bröllop
  14. Mål för 2026? Sydamerika!
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2025? Delta One och Virgin loungen på LHR
Bonusfrågor:

1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse?
  2. Bästa loungen? Virgin LHR. Inte makalöst, men ändå en upplevelse.
  3. Sämsta loungen? Vad än det var på HAJ, trots varmkorv

Last edited:
  1. Hur många flygningar har du gjort? 24. Mest en massa kuskande fram och tillbaka till Spanien
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 32 885 miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Norwegian, Norse, Thai VietJet, KLM, Ryan (brrr)
  4. Nya flygplatser besökta under året? 2 (VBY och GDN)
  5. Nya flygbolag testade under året? Norse Atlantic
  6. Nya besökta länder? Polen (faktiskt, aldrig varit där tidigare!)
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 6 hotell, 10 nätter (alla utom en var ennattare)
  8. Bästa hotellvistelse? IBB Hotel Gdansk. Inget speciellt egentligen, bara ett väldigt billigt hotell som var mycket trevligare än man betalade för.
  9. Sämsta hotellvistelse? Home Hotel Temperence Malmö. Återigen, inget speciellt, helt normalt hotell. Men motsatsen, en aning underväldigande.
  10. Bästa reseminnet? I brist på konkurrens, bästa reseminnet är en dagsutflykt till Ayuthaya under den enda "BC-värdiga" resan, en revenue/bonus-hybrid till Thailand.
  11. Sämsta reseminnet? Har inte haft några dåliga resor i år, men den jag mest hade kunnat vara utan var en helg-bonus-resa till Malmö. Dåligt väder, inte mer än OK mat och dryck, inget spännande hotell.
  12. Största överraskningen? Att Gdansk (undantaget hotell) faktiskt var en bra bit dyrare än jag hade förväntat (utan att göra någon riktig förhandsundersökning och analys utan bara gått på magkänsla).
  13. Annat "första gången" under året? Första gången i KLM interkontinental BC. Trevlig upplevelse (mest pga trevlig stol).
  14. Mål för 2026? Åter till hur det varit tidigare, minst en longhaul i BC per år till ett helt nytt och okänt resmål.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2025? I en vidare bemärkelse, så hade nog ingen av dessa resor blivit av utan BC. Då menar jag inte bara korta helgtrippar betalda med EuroBonus under kampanj i kombination med FlyPremium. Utan även lejonparten av flygmilen, som gått till eget boende i Spanien (mestadels TP men även några bonus, och billiga Norwegian/Ryan när det passat schemat bättre), som nog inte hade existerat om man inte fått vana och smak för att komma iväg till solen ofta, vilket i sin tur inte hade blivit av utan billiga och bekväma resor som började dryga 10 år sedan när jag hittade BC...
Bonusfrågor:

1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Svårt att välja en enda. Men det känns som en snuttefilt att varje morgon när man dricker morgonkaffet läsa det senaste som hänt här, med dagsfärsk information (bra som dålig), tips och tricks, reseupplevelser skrivna av människor man aldrig mött men nästan känner att man känner, och så klart dumma bråk om ovidkommande saker, som det blir i ett community. Jag hoppas verkligen detta överlever den stökiga övergången från BC till FC, i 2026 och långt framåt...
  2. Bästa loungen? Mest överraskande loungen måste vara Coral Executive Lounge i Udon Thani, där det verkligen kändes exklusivt, man hade hela loungen mer eller mindre för sig själv.
  3. Sämsta loungen? Måste nog vara SAS Lounge i Malmö, eftersom den INTE FINNS. Kom igen, Sveriges tredje största stad, NÅGOT litet krypin kan man väl ändå få till...

1. Hur många flygningar har du gjort? 40
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 42,025 miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Norwegian och United
  4. Nya flygplatser besökta under året? Nix
  5. Nya flygbolag testade under året? Nej
  6. Nya besökta länder? Nej
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 47 tror jag
  8. Bästa hotellvistelse? Upper House Göteborg
  9. Sämsta hotellvistelse? Inga bottennapp
  10. Bästa reseminnet? Resa med familjen till USA västkust och hälsa på släkt och vänner
  11. Sämsta reseminnet? När SAS ställde in sista flyget när jag hade bråttom hem pga sjuk närstående, irriterande
  12. Största överraskningen? Att jag hittade 2 Businessbiljetter till LAX med SAS med 3 dagars varsel för en brädskande resa.
  13. Annat "första gången" under året? Att man tydligen ska få bli "Diamond For Life"
  14. Mål för 2026? Fler resor, både jobb och privat.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2025? Att jag lyckades hitta business biljetter hem från USA och var klok nog att ha bokningen uppdelad så det gick att boka om hemresan efter utresa. 2 Amex Vouchrar var bra att ha... :) Hade nog inte heller matchat ett Thai Guld som gjorde att jag kunde besöka en del Star Alliance lounger jag inte kommit in i annars. Matcha till Norwegian var också lite otippat...
Bonusfrågor:

1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse?
  2. Bästa loungen? Air France San Fransisco var en ytterst positiv överraskning.
  3. Sämsta loungen? Inga rejälva bottennapp i år, sämst var nog SAS ORD
Kan sammanfatta det som ett år med rätt få resor, det som sticker ut var att det vart USA 3 ggr, har aldrig hänt att det varit mer än 2 ggr där per år förr.
Gissar att det blir lite mer resor nästa år.

Sturup är ju lite Malmös Bromma… Malmös riktiga flygplats ligger ju väster om stan och har en hyfsad lounge! :p
CPH är en fluga. Förr eller senare kommer Sverige återigen resa sig över sin södra lillebror, Arlanda kommer återuppstå som den internationella hub-gigant den förtjänar vara, och den nationella flygstoltheten göra att regionala flygplatser springer upp som svampar i skogen. Det är bara att vänta och se...

1. Hur många flygningar har du gjort? 27st
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 11745
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS och Ryanair
  4. Nya flygplatser besökta under året? VBY och ALC
  5. Nya flygbolag testade under året? Inga
  6. Nya besökta länder? Inga
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? ca 30
  8. Bästa hotellvistelse? Grand Hotel Stockholm
  9. Sämsta hotellvistelse? Faktiskt inga riktigt dåliga i år
  10. Bästa reseminnet? Överraskade mamma som fyllde 60 med en resa till Spanien
  11. Sämsta reseminnet? Sas har tagit bort plus i Norden blir det lite sämre på arbetsresor.
  12. Största överraskningen? Att det har blivit ganska enkelt att dra in nivåpoäng.
  13. Annat "första gången" under året? Jag blev EBG för första gången.
  14. Mål för 2026? Äta sig genom New York under en långweekend med sambon.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2025? Att kunna få EBG
Bonusfrågor:

1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? När Elite kortet ändrades och det betalades ut lite för många nivåpoäng.
  2. Bästa loungen? Sas loungen i Köpenhamn
  3. Sämsta loungen? Jag har bara varit på Sas lounger i norden detta år.

Reseåret 2025 blev boostat ordentligt i och med dubbla t/r-resor till Down Under. 2026 lär bli blygsamt i jämförelse vad gäller miles, men hoppas kunna planera in lite roliga nya resmål på närmare håll åtminstone!
  1. Hur många flygningar har du gjort? 20
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 46145
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Thai Airways, Jetstar, Qatar Airways
  4. Nya flygplatser besökta under året? BRU, EVE, BKK, SYD, CNS, ADL, MEL, DOH
  5. Nya flygbolag testade under året? Thai, Jetstar, Qatar
  6. Nya besökta länder? Belgien, Australien
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? ca 40
  8. Bästa hotellvistelse? Quality Hotel Richard With, Stokmarknes, runner up: Four Points by Sheraton Doha (stopover med Discover Qatar)
  9. Sämsta hotellvistelse? Adagio Access Brussels
  10. Bästa reseminnet? Dykning vid Great Barrier Reef
  11. Sämsta reseminnet? Inget som sticker ut
  12. Största överraskningen? Värmen i Qatar (september) och hur galet mycket AC de använder
  13. Annat "första gången" under året? Första long haul österut. Blev SJ Prio Premium samt Accor Gold (aktieköp) + därigenom QR PC Silver för första gången. Började samla Avios.
  14. Mål för 2026? EBG lockar, men får se om jag går för det
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2025? Status hos hotellkedjor och diverse "resehacks" (t.ex. ALL prisgaranti) hade jag aldrig brytt mig om om det inte vore för allt lusläsande här och på andra forum.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Inget särskilt
  2. Bästa loungen? The Coral BKK (PP lounge)
  3. Sämsta loungen? Försämringen av utbudet på ARN (PP) som skett under året trodde jag knappt var möjlig. Annars var QR Silver lounge en besvikelse.

Hur många flygningar har du gjort?
31
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året?
26 428
Vilka flygbolag har du flugit?
SAS, Swiss, Austrian
Antal hotellnätter/övernattningar?
65
Bästa hotellvistelse?
Cerulean Tower Hotel, Tokyo. Vilket trevligt rum, vilken trevlig personal, vilken utsikt, vilken frukost, vilken lounge!
Sämsta hotellvistelse?
Scandic Stora Hotellet, Nyköping. Varmt och svettigt enkelrum utan luftkonditionering. Mörka, bruna, murriga färger. Ingen uppgradering.
Bästa reseminnet?
Tokyo, allt jag upplevde där från konserter till dolda källarbarer med @Rickard_O!
Sämsta reseminnet?
Radisson Blu Malmö – minimala uppgraderingar och många väl slitna rum. Detta har de fått veta.
Största överraskningen?
Op-up till First med Swiss som Senator på bonusresa biljetterad av SAS!
Annat "första gången" under året?
Reste med Tågab! Eleganta och synnerligen komfortabla vagnar från 60-talet.
Mål för 2026?
Troligen njuta av SAS EB LTG, så länge det nu varar.
Detta hade inte hänt utan BC under 2025?
Träffarna på Mister Plankstek såklart. Tack till @NotRyan för att du styr upp.

Bästa BusinessClass.se-upplevelse?
@Robert flysas engagemang för julflyget och att vi andra kan få bidra genom detta.
Bästa loungen?
Executive Lounge Cerulean Tower Hotel, Tokyo - härligt utbud hela dagen av drycker, snacks, afternoon tea, rikliga och bra kvällskanapéer, Laurent-Perrier champagne under happy hour. Efter Happy hour fortsatte det med night cap, då med konjak, whisky, portvin etc.
Sämsta loungen?
SAS Lounge, gateområde E, Arlanda - det har tagit sig senaste året, men fortfarande för mkt av rotfruktssallader och grönkålsblandningar enligt min ringa mening.

Alternativ årsberättelse rsimon-style:

JANUARI

Efter trettonhelgen till ett avslaget Wien men med desto mer liv i konserthusen där Wiener Symphoniker spelade Mahlers symfoni nr. 6 två kvällar under Vladimir Jurowski (enastående intelligent dirigent). Jag fick även en bonus med Wiener Philharmoniker och legenden Zubin Mehta 89 år som dirigerade Bruckners symfoni nr. 9.

Väl hemma igen kombination av nytta och nöje i Göteborg där det senare innebar Mahlers symfoni nr. 2 med GSO och restaurangbesök på 28+.

FEBRUARI
I början av månaden fyrades den riktigt stora raketen av med första resan till Japan, närmare bestämt Tokyo. Se särskild rapportering. Sista *A-bonusresan med Swiss bokad med EB-poäng. Här fick jag utdelning tack vare Senator-statusen med op-up till First på hemvägen. Vielen dank!

MAJ
Vårens mer ambitiösa musikresa till Mahlerfesten i Amsterdam där jag hörde fyra symfonier. Även Strauss Die Frau ohne Schatten på operan, tokigt bra! Vidare till Berlin för mer Mahler i form av nionde symfonin. Radisson Collection där levererade en liten chokladtårta till rummet på min födelsedag (den räckte i två dagar). Såg även Wagners Den flygande holländaren på Staatsoper. Påväg hem med tåg och stoppade i Hamburg för ännu mer Mahler, Chicago Symphony på Europaturné med sexan i bagaget. En bra födelsedagsvecka!

Firade en familjemedlem med rund födelsedag på Albert hotell och restaurang i Trollhättan (imponerande restaurang för att vara i lilla Trollhättan!).

JUNI
En mileage run med några övernattningar som jag egentligen inte behövde, men, men… hängslen och livrem. Till Budapest med SAS. Tåg till Wien. Mahlers sångsymfoni Das Lied von der Erde med Wienfilharmonikerna och Ivan Fischer. Tåg till Salzburg och hem med SAS via Köpenhamn där jag var ensam i SAS Plus (sju rader).

JULI
Födelsedagsfest med släkt i Nyköping. Övernattning på ett fullpackat Scandic.

AUGUSTI
Sommarsemester. Resa 1 till ett hett Schweiz med SAS. Upptåg i Zürich, besök hos min leverantör av kaffe och te i Schmerikon, hjulångare på Vierwaldstättersee, konsert i Luzern med Mahlers symfoni nr. 10 i ett föredömligt uppförande! Tåg till Hamburg för Bruckners symfoni nr. 5 i Elbphilharmonie. Tågade hem med Deutsche Bahn, Öresundståg och SJ.

Resa 2. Hyrbil till Göteborg och tog där färjan till Kiel. Fyllde bilen med tyska vinflaskor och åkte hem. Sparade pengar? Nej – men här får man skilja på nöjeskonto och vinkonto.

SEPTEMBER
Åkte till Oslo med SAS. Bruckners symfoni nr. 9 med 98-åriga Herbert Blomstedt och Oslofilharmonin. Stay run på Unike Hotellers enhet i Sandefjord och säkrade GHA Discovery på Titanium-nivå för 2026. Vilket skräphotell, men god mat. Kan nu stoltsera med att ha käkat Sandefjordsås i Sandefjord. Hemresa med SJ.

Reste till Helsingfors med SAS. Gick på Sibeliusakademin och hörde Mahlers nionde symfoni i ett från Mahlers tid samtida arrangemang för två pianon. Endast för särskilda kännare, ity vi var blott cirka 30 konnässörer i konsertsalen. Större uppslutning på Finländska nationaloperan för Strauss Elektra. Hemresa med Silja Line och möjlighet att nyttja skatteförmåner.

NOVEMBER
Nytta och nöje i Göteborg med SJ med återbesök på 28+ igen. De visade vissa tecken på trötthet i januari men nu var ordningen återställd med både uppstramad personal och det rent lukulliska.

Smärre musikresa i södra regionen med SJ. Danmarks Radios symfoniorkester 100 år och man slog på stora trumman i Köpenhamn med Mahlers symfoni nr. 8, dessutom i kunglig närvaro. Vidare till Malmöoperan där Wagners Lohengrin gavs.

Höstens mer ambitiösa resa gick till Paris med SAS. Wagners Valkyrian på Bastiljoperan, Berlioz Fausts fördömelse på Théatre des Champs Elysées. Orchestre de Paris med Esa-Pekka Salonen och Yuja Wang i Philharmonie, likaså gästspel av Bayerska radions symfoniorkester och Simon Rattle samt Budapests festivalorkester och Ivan Fischer som gav Richard Strauss häftiga och sällan spelade Josephslegende. Jäklar!

Den andra smärre musikresan till Umeå med SJ där Norrlandsoperan gav Wagners Tristan och Isolde i ett kammaruppförande, mycket imponerande.

Antal musikevenemang hemma och på resa: 34
Antal framföranden med symfonier av Mahler: 14 st (två tvåor, en trea, en fyra, två femmor, tre sexor, en åtta, två nior, en tia, en Das Lied von der Erde)

Gott nytt reseår!

Toppen