Senaste nytt

Finnair öppnar en ny linje: Helsingfors-Arlanda-Stavanger

Coolt!
Schemalagd tid 1:20, A320 med blockat mittsäte och business class kostar hälften mot vad SAS vill ha för plus-service på rutten CPH-SVG.
Nu kanske de inte konkurrerar om samma kunder, åka via ARN och HEL för att ansluta till omvärlden blir en rejäl omväg. Men om det finns O/D är det såklart mycket bättre än via CPH, även för den som får en onödig mellanlandning i Stockholm.

Trevligt!

Verkar som den går mars-oktober 2026 med en daglig avgång.
AY823 ARN-SVG 0820-0940
AY824 SVG-ARN 1025-1145
Avvikande tider på onsdagar

Samt åt ena hållet även ett kvällsflyg på måndagar och onsdagar
AY928 SVG-ARN 1820-1945

Och ett direktflyg från HEL måndag och onsdag
AY927 HEL-SVG 1640-1740

Kul att Finnair öppnar en direktlinje Stockholm - Stavanger. SAS hade ju det länge (tror den försvann 2024) och de gånger jag flög med SAS direktlinje var det alltid mycket passagerare.

Kan man ta vändande kärra tillbaka i Stavanger? Kommer man airside?
Är den typen av MR verkligen så attraktiv med Finnair och vilket bonusprogram ska man då kreditera? Finnair Plus nivåer nås väl enbart med nivåpoäng/Tier Points (som baseras på spendering och nivåbonus vid intjäning AY -> AY) och inte antal flyg? De Oneworld-program som möjliggör nivåintjäning via antal segment som jag känner till, BA och Iberia, räknar bara segment på det egna bolaget, inte Finnair.

Jag tänker att några extra korta segment med Finnair från Arlanda lämpligen går till Helsingfors, med en turnaround på någon timme, så man kan använda sig av Pier Zero eller Finnair-loungerna? :)

Men väldigt kul att Finnair öppnar nya linjer från Sverige!

Kul att Finnair öppnar en direktlinje Stockholm - Stavanger. SAS hade ju det länge (tror den försvann 2024) och de gånger jag flög med SAS direktlinje var det alltid mycket passagerare.
Yes, men den linjen hade rätt ofördelaktig tidtabell (avgång typ 12 från Stockholm och 14 från Stavanger).

Finnair med ankomst 0940 funkar faktiskt för affärsresor i en riktning. Sen så har Finnair faktiskt codeshares med Widerøe som gör att man kan bygga resor.

Är den typen av MR verkligen så attraktiv med Finnair och vilket bonusprogram ska man då kreditera? Finnair Plus nivåer nås väl enbart med nivåpoäng/Tier Points (som baseras på spendering och nivåbonus vid intjäning AY -> AY) och inte antal flyg? De Oneworld-program som möjliggör nivåintjäning via antal segment som jag känner till, BA och Iberia, räknar bara segment på det egna bolaget, inte Finnair.

Jag tänker att några extra korta segment med Finnair från Arlanda lämpligen går till Helsingfors, med en turnaround på någon timme, så man kan använda sig av Pier Zero eller Finnair-loungerna? :)

Men väldigt kul att Finnair öppnar nya linjer från Sverige!
Absolut är det så, tänkte mera på själva flygplatsen. Har ej besökt Stavanger

Absolut är det så, tänkte mera på själva flygplatsen. Har ej besökt Stavanger
OT, men stan är värd ett besök. Speciellt sommarmånaderna. Populär kryssningsdestination där man kommer på morgonen och åker på kvällen.

Ta morgonflyget ut, flygbussen tar 30 minuter till city. Lunch vid vattnet. Promenad i gamla stan. Eftermiddagsfika på någon av smågatorna. Kanske rentav en öl på torget, och sedan tillbaka till flygplatsen och kvällsflyget hem.

Toppen