Senaste nytt

Plåta porslinet - mat i SAS Business inom Europa

Har inte varit med om att de serverar med locken på
I åtminstone tre av de senare inläggen i denna tråd syns de avtagna locken i bild, alltså har resenären tagit av dem innan man tagit bilden (i mitt fall på det ena av två flyg igår). Lite inkonsekvent alltså. Inget som stör jättemycket tycker jag, lätt att lägga locket under skålen och blir som en liten överraskning.

SVG-CPH

Denna gång är glasglasen borta och ersatta med plastmugg. Ingen påfyllning av dricka på en dryg timmes flygtid. Ingen gardin. Främre toa reserverad för crew.

20251217_194809.JPG

CPH-ARN. Fem minuter längre än flygningen ovan, men vilken skillnad.

Bricka med tre goda rätter. Lite oväntat med fikon och manchego, men inte fel. Dryck i glasglas. Drink vid sidan av. Två propåer om påfyllning. Kaffe/te. Gardin.

Fem stjärnor. Nu gäller det bara att rulla ut det på resten av linjerna.

20251217_215133.JPG

20251217_215258.JPG

20251217_220401.JPG

CPH-TRD
CRJ9 och tidtabellen säger 1:40, faktisk flygtid var 1:20 så det borde ju finnas tid för business-service, men jag har börjat odla en viss skepsis mot flyg till Norge, speciellt när det inte är 3+3-kabin. Visade sig vara normal business-frukost så jag slappande av.

Noterade dock att:
Prick 30 minuter efter take-off var business-kabinen helt avdukad, dvs 5 rader business hade blivit serverade och avdukade huvudrätten iaf. Då var vi i höjd med Munkedal, dvs strax norr om top-of-descent för OSL-flyg. Nu var det en hel del i kabinen som inte tog brickan utan nöjde sig med mindre, men det verkar ju löjligt att hävda att det inte går att ha business service på CPH-SVG med 1h faktisk flygtid och exakt samma plan-typ.

Ingen ombjudning på drickan, de plockade glaset tillsammans med brickan, jag tackade nej till kaffe, och sedan orkade jag inte fråga efter mer. Sedan var personalen inte riktigt synlig i kabinen på 35 minuter, fram till "prepare cabin for landing".

Brödet var hel limpa och jag uppskattade det, mycket bättre än bullar som är svåra att skära.

Frukost.jpg

BGO-CPH
E95, SAS Link
Tidtabellen 1:20, faktisk flygtid 1:05.

Ingen som helst förväntan att det skulle vara äkta business-service på linjen med denna set-up, och när utropet "ni kan titta i menyn i stolsfickan" kom, prick 10 minuter efter take-off, förberedde jag mitt lilla tal om att jag på något konstigt vis hade förväntat mig business service när det står business på biljetten. Men jag skulle bli överaskad, flera gånger.

För brickan kom in, med en middags-rätt jag kände igen. Jag gjorde mig i ordning för att ta en bild, men då kommer pursern tillbaka med ytterligare en bricka och säger
- På det här flyget har vi faktiskt två val, hur tycker du den här ser ut?

Det fanns inget meny-kort men hon beskrev vad det var ganska detaljerat. Jag hade inte sett rätten tidigare, så det blev ett enkelt val:
- Ja, den ser trevlig ut, sa jag, den tar jag.
- Jag håller med,
sa hon. Jag tror ska ta och rapportera in den här som att den såg tråkig ut, sa hon om den första och så åkte den brickan ut i galley.

Man börjar ju undra när man får den servicen. Nu var jag på rad 1, men jag såg iaf inte att de visade två alternativ för andra. Jag började klura på om det var en left-over från inkommande, men planet kom från CPH, så ingen exklusiv rutt. Kanske var det ett crew-meal som var över? Eller kanske hon kom på att någon nyst på min första bricka ;)

31 minuter efter take-off var jag klar och blev avdukad. Det var 23 minuter före top-of-descent (punkten låg relativt sent och vi hade en brant inflygning därefter. Prepare for landing kom inte långt efter, max 10 minuter). Återigen verkar det som att flygtid strax över 1 timme inte alls är gränssättande för om de ska klara att ge riktig business service. Det handlar om besättningen och vad SAS catering faktiskt lastar.

Jag uppfattade att det var fransk crew, första gången för mig så vitt jag vet. Purser talade dock exceptionellt bra engelska så det är gissning baserat på att det lät franskt när hon talade med en kollega. Yngre crew, kändes ändå vältränad och purser arbetsledde och skickade bak alla andra att jobba i ekonomi eftersom hon var säker på att kunna hantera business själv. Vilket hon då alltså gjorde med bravur.

Landade före tidtabell och vi fick ändå en gate direkt så dörrar öppnades mer än 5 minuter före tidtabell. Jag hann med tåget, så det var ju en perfekt avslutning.

Lax-terrin med potatissallad, typ. Lite smaklös men ändå en trevlig rätt. Choklad-dessert av något slag, inte mig favvo men helt OK. Ostar kanon-goda.
Crew.jpg

ARN-ALC 12:05
Först jordnötter, därefter kom drinkvagnen, jag prövade att beställa en negroni men fick svaret att "vi har det du ser på vagnen"
så kanske lika bra att de inte de delade ut menyn förrän med maten.
Huvudrätt och efterrätt bra, förrättssaladen smakade beskt.
Bröd serverades till maten och kanelbulle senare.
Champagne räckte men borde ha varit kallare.
Största invändningen är att det bara fanns en rätt, passar det inte får man beställa en pizza eller burgare.
20251215_125450.jpg

IMG_4252.jpeg

Stockholm till Bergen, City jet CRJ avgång 12:55. Smörrebröd med riktigt god gravad lax. Likaså vad efterrätten fantastisk.

IMG_4241.jpeg

Oslo till Stockholm, SAS Main avgång 08:40. Frukost med kallskuret, varmt bröd och en dessert med annans och mynta. Yoghurten var en repris på vad jag precis fått i Premium på den korta flygningen över fjällen (Bergen till Oslo) även om den då parades med en riktigt god smörgås, juice och müsli.

Toppen