BGO-CPH
E95, SAS Link
Tidtabellen 1:20, faktisk flygtid 1:05.
Ingen som helst förväntan att det skulle vara äkta business-service på linjen med denna set-up, och när utropet "
ni kan titta i menyn i stolsfickan" kom, prick 10 minuter efter take-off, förberedde jag mitt lilla tal om att jag på något konstigt vis hade förväntat mig business service när det står business på biljetten. Men jag skulle bli överaskad, flera gånger.
För brickan kom in, med en middags-rätt jag kände igen. Jag gjorde mig i ordning för att ta en bild, men då kommer pursern tillbaka med ytterligare en bricka och säger
- På det här flyget har vi faktiskt två val, hur tycker du den här ser ut?
Det fanns inget meny-kort men hon beskrev vad det var ganska detaljerat. Jag hade inte sett rätten tidigare, så det blev ett enkelt val:
- Ja, den ser trevlig ut, sa jag
, den tar jag.
- Jag håller med, sa hon
. Jag tror ska ta och rapportera in den här som att den såg tråkig ut, sa hon om den första och så åkte den brickan ut i galley.
Man börjar ju undra när man får den servicen. Nu var jag på rad 1, men jag såg iaf inte att de visade två alternativ för andra. Jag började klura på om det var en left-over från inkommande, men planet kom från CPH, så ingen exklusiv rutt. Kanske var det ett crew-meal som var över? Eller kanske hon kom på att någon nyst på min första bricka
31 minuter efter take-off var jag klar och blev avdukad. Det var 23 minuter före top-of-descent (punkten låg relativt sent och vi hade en brant inflygning därefter. Prepare for landing kom inte långt efter, max 10 minuter). Återigen verkar det som att flygtid strax över 1 timme inte alls är gränssättande för om de ska klara att ge riktig business service. Det handlar om besättningen och vad SAS catering faktiskt lastar.
Jag uppfattade att det var fransk crew, första gången för mig så vitt jag vet. Purser talade dock exceptionellt bra engelska så det är gissning baserat på att det lät franskt när hon talade med en kollega. Yngre crew, kändes ändå vältränad och purser arbetsledde och skickade bak alla andra att jobba i ekonomi eftersom hon var säker på att kunna hantera business själv. Vilket hon då alltså gjorde med bravur.
Landade före tidtabell och vi fick ändå en gate direkt så dörrar öppnades mer än 5 minuter före tidtabell. Jag hann med tåget, så det var ju en perfekt avslutning.
Lax-terrin med potatissallad, typ. Lite smaklös men ändå en trevlig rätt. Choklad-dessert av något slag, inte mig favvo men helt OK. Ostar kanon-goda.