Senaste nytt

SAS Eurobonus Conscious Traveller (från 2024)

Som datanörd ville jag se vad tidsbesparningen med yllebollarna är och gjorde därför några test. Resultatet var tyvärr mycket negativt. Jag har en ca 5 år gammal Electrolux torktumlare (Perfectcare 900). Jag körde exakt samma textilier 3x2 gånger (varje program en gång med 6 bollar och en gång utan bollar), med samma mängd vätska tillsatt, och mätte tidsåtgång med separat klocka. Emellan programmen lät jag trumman svalna.

Resultatet var tyvärr att bollarna kraftigt ökade tiden, ej minskade den. I snitt förlängde bollarna tidsåtgången (och därmed använd energi antar jag) med 15%.

Tid utan bollarTid med bollarProgramSkillnad
1h 34m1h 43mEko+9 minuter med bollar
1h 53m2h 4mBomull+11 minuter med bollar
2h 14m3hFintvätt+46 minuter med bollar

Någon annan som vill testa och bekräfta, eller om det är jag som gjort något konstigt?
Råd och Rön har också testat och kommit fram till att bollar inte hjälper:

Råd och Rön har också testat och kommit fram till att bollar inte hjälper:

underbart! :)

Men de har missat en viktig aspekt i testet: inga bollar ger inga poäng, och då är plötsligt ullbollar testvinnare!

Jag försvarar inte bollarna, men jag tänker fortsätta att nyttja dem oaktat eventuell (eller inte) energibesparing. De gör kläderna mindre skrynkliga och är, som jag skrivit förr, bättre än tennisbollar (låter mindre än tennisbollar som gör ett dunkande ljud när de far runt i trumman) när man ska tumla en dunjacka, täcke eller kudde :)

Jag tillhör dom som tycker att ullbollarna funkar. Missar jag att lägga dom tar torkprogrammet längre tid än vad det först står på torktumlaren vid start. Men när jag använder dom är det snarare så att tvätten är torr före beräknad tid.

Jag tillhör dom som tycker att ullbollarna funkar. Missar jag att lägga dom tar torkprogrammet längre tid än vad det först står på torktumlaren vid start. Men när jag använder dom är det snarare så att tvätten är torr före beräknad tid.

Har också "trott" att det funkar.

Jag försvarar inte bollarna, men jag tänker fortsätta att nyttja dem oaktat eventuell (eller inte) energibesparing. De gör kläderna mindre skrynkliga och är, som jag skrivit förr, bättre än tennisbollar (låter mindre än tennisbollar som gör ett dunkande ljud när de far runt i trumman) när man ska tumla en dunjacka, täcke eller kudde :)
Håller med, kan säkert vara så att de inte har någon effekt på torktid men körde tennisbollar innan så de har absolut effekt på HUR saker torkar i torktumlaren.

Toppen