pallervant
Medlem
Råd och Rön har också testat och kommit fram till att bollar inte hjälper:Som datanörd ville jag se vad tidsbesparningen med yllebollarna är och gjorde därför några test. Resultatet var tyvärr mycket negativt. Jag har en ca 5 år gammal Electrolux torktumlare (Perfectcare 900). Jag körde exakt samma textilier 3x2 gånger (varje program en gång med 6 bollar och en gång utan bollar), med samma mängd vätska tillsatt, och mätte tidsåtgång med separat klocka. Emellan programmen lät jag trumman svalna.
Resultatet var tyvärr att bollarna kraftigt ökade tiden, ej minskade den. I snitt förlängde bollarna tidsåtgången (och därmed använd energi antar jag) med 15%.
Tid utan bollar Tid med bollar Program Skillnad 1h 34m 1h 43m Eko +9 minuter med bollar 1h 53m 2h 4m Bomull +11 minuter med bollar 2h 14m 3h Fintvätt +46 minuter med bollar
Någon annan som vill testa och bekräfta, eller om det är jag som gjort något konstigt?
Låt dig inte lockas av torkbollarna
Torkbollar för torktumlare ska enligt reklamen spara tid, el och pengar. Men vårt test visar att...