Senaste nytt

Stops - layovers där man inte stiger av planet

Städas inte planen under mellanlandningarna efter en långflygning? En sak är väl om man inte släpper på några nya passagerare (dvs bara släpper av folk) men det känns ju inte så mysigt att exempelvis gå på i Stockholm för att flyga till Oslo med Ethiopian och komma ombord på ett flygplan som kan vara ganska stökigt efter en nattflygning..

Städas inte planen under mellanlandningarna efter en långflygning? En sak är väl om man inte släpper på några nya passagerare (dvs bara släpper av folk) men det känns ju inte så mysigt att exempelvis gå på i Stockholm för att flyga till Oslo med Ethiopian och komma ombord på ett flygplan som kan vara ganska stökigt efter en nattflygning..
IST-BOG-PTY. När pax med destination BOG (och ev skiplaggers) gått av planet kom städpersonalen ombord och gjorde sitt jobb och vi som var kvar fick flytta på oss när de städade våra platser, gick smidigt. Därefter gick nya pax på.
IST-DUR-CPT. Minns ej om planet städades i Durban.
Inte upplevt att ngn kommer ombord och städar på mellanlandningar inrikes, bara att CC plockar lite skräp.

I Georgetown kom det ombord folk som städade, de städade dock inget i mitt säte där jag satt av förklarliga skäl.

Verkar som det finns en hel del, även om det är i klar, klar minoritet jämfört med vanlig transfer med planbyten.
Ni som varit med om detta, eller stigit av på första stoppet: har man kollat boarding pass noggrannt för att förhindra skiplagging, och att folks väskor åker utan dem (terrorismrisk?). Vi har iaf ett exempel redan i tråden av nekad deboarding.

När jag flög Amapola för ett par somrar sen Arlanda-Lycksele-Vilhelmina så hade vi ett problem där de trodde att en person för mycket hade stigit av i Lycksele och behövde reda ut om personen i fråga hade incheckat bagage. Det är ju inte tilldelade sittplatser där så kunde inte rakt av se vem som saknades.
Nu visade det sig att det var något som var fel i deras system istället och personen skulle kliva av där, så tog en stund, men inget problem till slut.

Det varierar rätt mycket beroende på bolag och landet man mellanlandar i.
Det var ju inte så många år sen Singapore Airlines flög från Stockholm via Moskva och där var alla tvungna att lämna planet oavsett slutdestination.
Det var rent och fint när man klev på igen!!

Från Bangkok har man ju åkt till både Hong Kong och Kuala Lumpur Med Ethiopian där dom som skall vidare måste sitta kvar eftersom man kollar boardingpasset och kan man inte uppvisa det så kan det ta en bra stund innan man kommer av planet.

Nackdelen är ju att det inte städas så värst bra utan avdelningen längst fram ser ut mer som en tidig lördag förmiddag efter en lön så att säga.
Klart om man på ett ungefär bara betalat hälften mot vad andra hade tagit så får man se saker lite mellan fingrarna också.
Blir ju värre för den som hoppar på och skall flyga den långa sträckan och som möts av en halvt upp drycken vattenflaska och ett täcke som inte är inplastad längre.
Kabinpersonalen som flyger den långa sträckan hoppar ju av och ersätts med ny personal som flyger den korta sträckan tur och retur och återigen ersätts till den långa så det gör ju sitt på standarden på hela sträckan faktiskt.

Flög LYR-TOS-OSL för ett gäng år sedan, då var all tvungna att gå av för passkontroll, ny säkerhetskontroll och boarding. Inget fick lämnas kvar ombord av förklarliga skäl.

Flög BRU-VIE-ADD strax före pandemin. Då fick vi som skulle vidare sitta kvar, minns inte att det skedde kontroll av boardingkort, kvarglömda väskor eller liknande...

Turkish kör stopp i MEX påväg till CUN, då får man stanna kvar på planet och städet kommer in och kör alla säten som inte är upptagna. Är väl ingen kanonstädning där efter en 12-timmarsflygning kan jag meddela men kanske inte något man ska förvänta sig på deras utpost i Mexico City.

Flög Finnair ARN-HEL på ett plan som mellanlandar i Stockholm på vägen från Bergen. Och på den flighten tror jag alla hade gått av planet på Arlanda då jag var ombord bland de allra första på Arlanda. Men kommer inte ihåg om planet var städat eller inte. Det jag kommer ihåg var att det var krångligt att förboka platser på delsträckan ARN-HEL.

För ett antal år sedan flög Turkish Airlines till Hanoi via Ho Chi Min City varannan dag och till Ho Chi Min City via Hanoi varannan dag.

Vid dessa uppehåll satt de passagerare som skulle vidare kvar på sina säten medan städpersonal kom ombord och gjorde någon form av grovstädning.

Jag vill minnas att det var strikta direktiv kring att sitta kvar och att man inte fick röra sitt bagage på bagagehyllan under uppehållet.

Jag märkte inte av någon särskild passagerarkontroll, men det faktum att man var tvungen att sitta kvar på sina plats indikerar ju att man kanske ändå gjorde någon form av kontroll.

Jag vill också minnas att Thai flög från Bangkok till Seoul via Taipei. Vid detta stopp så skulle alla passagerare lämna planet. De som skulle fortsätta fick visa upp sitt boardingpass, tilldelades ett laminerat kort som det stod "transit" på och slussades in i en särskild avdelning i väntan på "re-boarding".
Jag kommer inte ihåg säkert om man var tvungen att ta med sig sitt handbagage, men jag tror att man gjorde det. När man kom ombord igen så var planet städat. Kanske inte full städning, men ändå ganska bra.

Toppen