Senaste nytt

US Airways Dividend Miles bonusresa tråd (oneworld)

Har gått igenom hela tråden med hittade inte så många inlägg om att flyga sydvästerut. Kan tänka mig att flyga från FRA LANChile till SCL (med 787) och vidare till Påskön (IPC), men på British Airways kommer bara alternativ med IB upp från MAD eller annan plats i kontinentala Europa. Varken BAEC eller Quantas visar SCL till IPC. Däremot går det utmärkt att se awardplatser om man kollar på LAN:s hemsida, och det verkar finnas en hel del. Är det någon som vet hur de awardplatserna stämmer om man bokar via USDM?
Vill göra en stopover någonstans i Latinamerika på antingen dit- eller hemresan - och undviker helst att flyga via USA och förstås bränsletillägg. Om det är någon som har tips på annan bra routing mottages den tacksamt!

Har gått igenom hela tråden med hittade inte så många inlägg om att flyga sydvästerut. Kan tänka mig att flyga från FRA LANChile till SCL (med 787) och vidare till Påskön (IPC), men på British Airways kommer bara alternativ med IB upp från MAD eller annan plats i kontinentala Europa. Varken BAEC eller Quantas visar SCL till IPC. Däremot går det utmärkt att se awardplatser om man kollar på LAN:s hemsida, och det verkar finnas en hel del. Är det någon som vet hur de awardplatserna stämmer om man bokar via USDM?
Vill göra en stopover någonstans i Latinamerika på antingen dit- eller hemresan - och undviker helst att flyga via USA och förstås bränsletillägg. Om det är någon som har tips på annan bra routing mottages den tacksamt!
Det här är en fråga för @IPC_Mataveri :)

Jag har i dag pratat med en trevlig agent på USDM som verkade veta vad hon gjorde (men jag har å andra sidan inte mycket erfarenhet av dessa awardbokningar). Hon bekräftade att allt måste vara biljetterat vid midnatt den 25 mars, dvs i morgon natt.

Så till min bonusresa: Försökte kolla tillgänglighet för LAN-flighter i bissniss, men det var inte lätt. Har inte expertflyer eller vad det nu heter och tyckte att det var för "steep learning curve" att lära mig det på den tid jag hade (sen i går kväll då jag är på resande fot) och bara att bli medlem på de olika sätt som fanns...
Agenten hittade inga flighter från EZE till SCL eller IPC, 29 dec (eller var det 28?, har inte anteckningarna här) 2015 och ett par veckor framåt. Faktiskt ingenting alls från SCL till IPC.
Är det någon som vill vara vänlig och kolla om detta stämmer?

Överlag verkade det ganska utplockat (lite som att komma till rean sista dagen) så det jag har på hold till i morgon är EZE me QR via DOH och kör sen en open jaw preliminärt, dvs åter från LIM via EZE, letar där efter alternativ eftersom det var knöliga connections, ffa hade hon svårt att hitta tillgänglighet med LAN.

Det här kanske verkar ultratråkigt för en awardresa, men jag kör hellre bekvämt än via USA med tulltjafs eller BA/IB med höga bränsletillägg. Som biljetten ligger nu slutade skatterna på 61 EGP.

Om någon har tillgång till Expertflyer och kan kolla tillgänglighet vore det toppen. Jag vill som sagt helst till Påskön, sen en stopover i Sydamerika, sen reser jag tillbaka varsomhest ifrån i Latinamerika mellan mitten av februari och mitten av mars.

Dags för middag här i Bankan (BKK) där det har ösregnat i dag.

Så till min bonusresa: Försökte kolla tillgänglighet för LAN-flighter i bissniss, men det var inte lätt. Har inte expertflyer eller vad det nu heter och tyckte att det var för "steep learning curve" att lära mig det på den tid jag hade (sen i går kväll då jag är på resande fot) och bara att bli medlem på de olika sätt som fanns...
Agenten hittade inga flighter från EZE till SCL eller IPC, 29 dec (eller var det 28?, har inte anteckningarna här) 2015 och ett par veckor framåt. Faktiskt ingenting alls från SCL till IPC.
Är det någon som vill vara vänlig och kolla om detta stämmer?
Sökning av awardplatser på British Airways webbsida är så jobbig så vill man inte gärna hålla på med att kolla flera möjliga alternativ åt en.

ExpertFlyer stödjer inte LAN award och inte heller på American Airlines websida.
Award Reservations Flight Search | American Airlines AAdvantage Frequent Flyer Miles | AA.com

Du kan försöka att kolla tillgänglighet på Qantas (om de visar LAN flygningarna) eller på British Airways webbsida.

EDIT: Qantas webbsida visar inte LAN awardplats.

Du kan kolla den här guiden och söka platsen själv. Planering är en del av resan trots allt. :)
http://www.businessclass.se/forum/threads/guide-söka-bonusresor-online-–-oneworld-ver-2014.17144/

Last edited:
Jag hoppades att Expertflyer skulle visa tillgänglighet på LAN, men det verkar som att den bara visas på LAN:s egen sida - platser som i första hand tycks vara vikta åt dess FFP-medlemmar.

För någon vecka sen började jag, med hjälp av guiden här (tack @Dr Miles) söka på BA:s och Qantas sidor men fick inte upp någonting om LAN och i går natt, nu när det plötsligt blev bråttom (hade hoppats att det skulle gå att boka någon vecka till i alla fall) gick jag igenom hela "boka bonusresa med Oneworld" på Flyertalk i jakt på något om LAN. Det fanns några som postat om detta där men inte fått just några svar. Så det kanske är möjligt att LAN inte släpper så många bonusplatser till pax utanför det egna programmet?

Så det är möjligt att det bara bidde en tumme, om än inte så pjåkig. Samtidigt såg jag att TK flyger till EZE för drygt 19' så nu ska jag sova på saken om jag ska samla några poäng till hos *A eller om jag ska bränna poäng på USDM för just denna resa. Oceanien ger trots allt bättre utväxling även enligt AA:s tabell.

Nu förstår jag inte, varför kan man inte använda sida USDM miles efter 25/3? Vad händer med dom då?! Gah!

Nu förstår jag inte, varför kan man inte använda sida USDM miles efter 25/3? Vad händer med dom då?! Gah!

De går över in i AAdvantage...
Jag tror att detta är den största anledningen att man försöka göra av med dem...

Denna awardtabell: https://www.usairways.com/en-US/Resources/_downloads/dividendmiles/oneworldawardtravel.pdf

blir istället AA:s oneworld and other airline award chart

Detta gör att t.ex. EU-HKG i C kostar 105k istället för 80k och samma sträcka i F kostar 140k miles istället för 100k. Sitter just nu och väntar i telefon på att boka... men funderar på att ringa imorgon till svenska numret istället..

Toppen