Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Så är det väl ändå inte. Det lär vara färre antal flygpassagerare som har Frankfurt som slutmål än Stockholm för att nämna ett exempel. Eller Doha för att nämna ett annat.

Ja, men Frankfurts flygplats har ett strategiskt bra läge. Och så bor det 6 miljoner människor där. Så det är både en stark transferhubb och en magnet för människor att åka till.

Du får jämföra Stockholm med andra liknande städer. Typ Hamburg, Helsingfors eller Hannover kanske.

Så är det väl ändå inte. Det lär vara färre antal flygpassagerare som har Frankfurt som slutmål än Stockholm för att nämna ett exempel. Eller Doha för att nämna ett annat.
Nu har jag inga siffror på det men jag tror definitivt fler har FRA som destination än ARN. Men oavsett, varför skulle någon som reser till/från annan plats i Europa välja transfer på ARN före FRA? Där har FRA mfl en stor fördel mot ARN. Det är dessutom ytterligare ett argument för CPH som har ett bättre (mindre dåligt?) läge än ARN.

Ja, men Frankfurts flygplats har ett strategiskt bra läge. Och så bor det 6 miljoner människor där. Så det är både en stark transferhubb och en magnet för människor att åka till.

Du får jämföra Stockholm med andra liknande städer. Typ Hamburg, Helsingfors eller Hannover kanske.
För att räkna 6 miljoner i Frankfurt är det ett mycket stort geografiskt område motsvarande dubbelt så stort som Stockholms län, men visst. Min poäng var att man inte alls behöver ha stor efterfrågan till flygplatsens närområde för att bygga en hub, vilket väl var vad du skrev. Doha (Qatar Airways hub) är kanske ett bättre exempel var andelen transferpassagerare är ca 75%.

Främsta skälet för att Köpenhamn har fler linjer än Stockholm är varken att flygplatsen är bättre (vilken den är även om SAS-loungen saknar vinglas) eller Köpenhamn som stad utan snarare dess geografiska läge för nord-sydliga förbindelser mellan Skandinavien och övriga Europa och att danska staten är storägare i SAS medan svenska staten dragit sig ur.

Att Köpenhamn har fler linjer är som det är. Man kan köpa upplägget eller flyga med ett annat bolag än SAS. Jag gillar SAS och får därmed ofta finna mig i omvägen via Köpenhamn.

Last edited:
Nu har jag inga siffror på det men jag tror definitivt fler har FRA som destination än ARN. Men oavsett, varför skulle någon som reser till/från annan plats i Europa välja transfer på ARN före FRA? Där har FRA mfl en stor fördel mot ARN. Det är dessutom ytterligare ett argument för CPH som har ett bättre (mindre dåligt?) läge än ARN.
Saken gällde huruvida en flygplats kan vara en hub utan en hyfsat stor efterfrågan på lokal trafik till närområdet, inte att Stockholm generellt skulle vara en bättre plats att ha en hub på än Frankfurt.

jag ser inte att något blir bättre. ALl utveckling sker på CPH. Det är faktiskt ointressant ifall det är företagsekonomiskt bra eller inte. Poängen är att det inte ger mig något.
Nya rutter från CPH betyder ju bara att jag i alla fall måste byta någonstans. Rutterna fanns med största sannolikhet redan via FRA eller CDG så vad har blivit bättre?
Nästa uppenbara steg är att dra in direktrutter och tvinga mig byta i CPH. Vi är inte där än men det kommer att komma.

Detta eviga tjat om Arlanda.

Det är inget konstigt att CPH är och förblir hela Skandinaviens hub!

I Stockholm och med en timmes flygväg runt om når du ca 10 miljoner potentiella passagerare.

I Öresundsregionen och med en timmes flygväg runt om når du ca 100 miljoner potentiella passagerare.

CPH ligger geografisk rätt med lättare att få anslutande passagerare från Polen, Tyskland mm samt att hela södra Sverige har CPH som sin naturliga start flygplats om vi ska ut i världen.

För de som måste byta i CPH så är det ändå en flygplats som är lätt och smidig att hitta på. Skulle jag själv välja mellan byte på CPH eller Frankfurt hade jag valt CPH alla dagar i veckan.

Detta eviga tjat om Arlanda.

Det är inget konstigt att CPH är och förblir hela Skandinaviens hub!

I Stockholm och med en timmes flygväg runt om når du ca 10 miljoner potentiella passagerare.

I Öresundsregionen och med en timmes flygväg runt om når du ca 100 miljoner potentiella passagerare.

CPH ligger geografisk rätt med lättare att få anslutande passagerare från Polen, Tyskland mm samt att hela södra Sverige har CPH som sin naturliga start flygplats om vi ska ut i världen.

För de som måste byta i CPH så är det ändå en flygplats som är lätt och smidig att hitta på. Skulle jag själv välja mellan byte på CPH eller Frankfurt hade jag valt CPH alla dagar i veckan.
Det där lät som det kom direkt från ett internt styrdokument hos SAS. Just sayin'

Jag har noterat att SAS inte längre är ett svenskt bolag, tänker erbjuda mig rutter via en flygplats jag inte har någon lust att byta på så jag har tagit konsekvenserna av det. Visar det sig att AFKL tänker försöka tvinga mig att byta på CPH istället för AMS/CDG så får jag väl börja flyga med LH Group.

Last edited:
Det där lät som det kom direkt från ett internt styrdokument hos SAS. Just sayin'

Jag har noterat att SAS inte längre är ett svenskt bolag, tänker erbjuda mig rutter via en flygplats jag inte har någon lust att byta på så jag har tagit konsekvenserna av det. Visar det sig att AFKL tänker försöka tvinga mig att byta på CPH istället för AMS/CDG så får jag väl börja flyga med LH Group.

SAS har aldrig varit ett svenskt bolag. Det har varit ett samägt bolag och revirpissandet kring det var en av faktorerna till att det stod på ruinens brant. Alla ville ha allt.

Tjatat om det förut men tycker problemet och märkliga är USA. Att Köpenhamn har varit, är, och kommer förbli SAS huvudsakliga hub har jag inga som helst problem med trots att jag till 95% flyger till Stockholm. Ser det som naturligt och rätt ur många aspekter. Framförallt uppenbarligen rätt ekonomiskt med tanke på flytten/nedläggningen av Los Angeles, Toronto, Hong Kong, Miami, Chicago för att nämna SAS relativt nyligen, finns en mängd till om man tar andra bolag. Kan inte direkt komma på någon motiverad linje som saknas inom Europa och Norden men flyger å andra sidan sällan inom Europa så finns väl säkert luckor som kan fyllas. Men finns det ärligt talat någon linje eller frekvens som objektivt sett känns helt åt helvete fel?
Möjligt att någon mer leisurelinje skulle kunna gå från Stockholm men får väl hoppas att SAS har gjort sin analys.
Stora sorgebarnet är att det fortfarande är 1*EWR, med obefintliga connections, som är enda långlinjen.
Det är klart att man tycka att Stockholm borde ta upp kampen med Helsingfors österut eller försöka ”skapa” en marknad men med tanke på att det inte blev någon korrupt stat med oändliga resurser som ny ägare är nuvarande situation på intet sätt förvånande eller befängd.

Toppen