Senaste nytt

VIKTIG uppdatering: Forumet flyttas nu till First-Class.com

Att domännamnet pekar på en viss webbserver betyder inte per automatik att webbservern ägs av samma individ som äger domännamnet. Jag äger t.ex. några domännamn som jag inte använder aktivt (än), de har jag pekat till servrar som hostar andra tjänster just nu, för att jag gillar de andra tjänsterna och gärna driver trafik dit. Det betyder inte att jag kommer åt någon som helst data på de tjänsternas webbservrar.
Jag tror inte en lagman i oslo tingrett skulle köpa en sådan långsökt historia.

Jag har alltid pratat om det juridiska
Om man inte har tillgång till innehållet på webbservern (vilket man rimligtvis inte har om man endast förvärvat domännamnet och inte hela tjänsten/"webbsidan"), så finns det ingen persondata som bytt händer och heller inget juridiskt case.
Nu är jag varken jurist eller har insyn i vad som faktiskt sålts... Men ovan är vad jag skulle utgå från tills annat sägs.

Om man inte har tillgång till innehållet på webbservern (vilket man rimligtvis inte har om man endast förvärvat domännamnet och inte hela tjänsten/"webbsidan"), så finns det ingen persondata som bytt händer och heller inget juridiskt case.
Nu är jag varken jurist eller har insyn i vad som faktiskt sålts... Men ovan är vad jag skulle utgå från tills annat sägs.
Jag har aldrig nämnt något om en teoretisk webbserver. Om du tittar på exempelvis länkarna på www.first-class.com/forum som går till businessclass.com osv så är det uppenbart att man sålt mer än ett domännamn. Att du sedan hittar alla foruminlägg och användarnamn är en så kallad "smoking gun". Nu är frågan om lösenorden också är sålda.

Jag har aldrig nämnt något om en teoretisk webbserver. Om du tittar på exempelvis länkarna på www.first-class.com/forum som går till businessclass.com osv så är det uppenbart att man sålt mer än ett domännamn. Att du sedan hittar alla foruminlägg och användarnamn är en så kallad "smoking gun". Nu är frågan om lösenorden också är sålda.
Det blir ganska svårt att förklara om du inte vill ta till dig hur det fungerar rent tekniskt, så jag lägger ner mina försök nu.

(Som en sidonot så är businessclass.com fortfarande registrerad på Jason/Dashboard hos domänregistratorn Domeneshop AS, first-class.com är registrerad av businessclass.com AS. Så köpet har inte slagit igenom i det ledet ännu i alla fall.)

Det blir ganska svårt att förklara om du inte vill ta till dig hur det fungerar rent tekniskt, så jag lägger ner mina försök nu.

(Som en sidonot så är businessclass.com fortfarande registrerad på Jason/Dashboard hos domänregistratorn Domeneshop AS, first-class.com är registrerad av businessclass.com AS. Så köpet har inte slagit igenom i det ledet ännu i alla fall.)
Det är väl bra du som pratar om ett tekniskt teoretiskt köp. Så lägg ut köpkontraktet eller lägg ner dina försök.

Du får nog förklara detta några gånger till om vi allra längst bak ska fattas... Börja gärna med att förklara vad du avser med att ett forum finns på ett domännamn... Vi är lite tröga här bak.

Om du köper något och får tillgång till andras personuppgifte så är det inte tillåtet utan medgivande. Sen kan vi dividera om teknikaliteter och semantik. Har någon - utöver forumägaren här - tillgång till personlig data är det olagligt.

Nya ägarnas namn finns på businessclass.com. Med den infon kan man lämna in ett klagomål på länken nedan och låta IMY avgöra.

a) En man sålde en lapp med följande text på till mig:
"Storgatan 11, 114 44 Stockholm". På den adressen står ett hus med många människors bostad. Betyder det att jag nu har tillgång till deras lägenheter?

b)
En man sålde huvudnyckeln till Storgatan 11 till mig. Huset är inte mitt och jag har ingen aning om postnumret. Betyder det att jag då inte har tillgång til lägenheterna?

a) Att äga en domän betyder inte per automatik att du har tillgång till innehållet.
b) Man kan ha admin-inloggning till en sajt utan att äga domänen

Att säga att ägaren av domänen uppenbarligen har tillgång till den data som finns i en databas på den servern som domänen pekar på är felaktigt. Ägaren kan ha tillgång eller inte men det har noll korrelation till ägandet av domänen.

Toppen