Senaste nytt

VIKTIG uppdatering: Forumet flyttas nu till First-Class.com

a) En man sålde en lapp med följande text på till mig:
"Storgatan 11, 114 44 Stockholm". På den adressen står ett hus med många människors bostad. Betyder det att jag nu har tillgång till deras lägenheter?

b)
En man sålde huvudnyckeln till Storgatan 11 till mig. Huset är inte mitt och jag har ingen aning om postnumret. Betyder det att jag då inte har tillgång til lägenheterna?

a) Att äga en domän betyder inte per automatik att du har tillgång till innehållet.
b) Man kan ha admin-inloggning till en sajt utan att äga domänen

Att säga att ägaren av domänen uppenbarligen har tillgång till den data som finns i en databas på den servern som domänen pekar på är felaktigt. Ägaren kan ha tillgång eller inte men det har noll korrelation till ägandet av domänen.

Om du tittar på vart nya domänen pekar så ser du att alla uppgifterna på siten är uppdaterade med nya ägare, men innehåller gamla forumet.

Så det är kanske inte helt långsökt att tro att de har tillgång till hela sajten inklusive forum eftersom kontaktuppgifterna där nu pekar till något företag i Delaware?

Så det är kanske inte helt långsökt att tro att de har tillgång till hela sajten
Om det verkligen enbart är ett domännamn som sålts så är det väldigt långsökt. Har det däremot sålts "datamaskiner" (servrar, databaser, data, whatever) kan naturligtvis vad som helst ha kommit i ny ägares besittning.

Äganderätten till ett domännamn innebär rätten att tala om vilket IP-nummer domännamnet ska hänvisa till, inget annat.

Om du tittar på vart nya domänen pekar så ser du att alla uppgifterna på siten är uppdaterade med nya ägare, men innehåller gamla forumet.

Så det är kanske inte helt långsökt att tro att de har tillgång till hela sajten inklusive forum eftersom kontaktuppgifterna där nu pekar till något företag i Delaware?
När jag söker på Icanns WHOIS så kommer Jason Eckhoff upp, dvs det som sajten på businessclass.com hävdar är personen som grundade sajten 2015.
Detta med Delaware verkar komma upp på olika flikar om policy etc, är det nytt eller sen gammalt?

Sen är det viktigt att tänka på att även om man köper en domän, så kanske man inte direkt pekar om det. (Det är dock problematiskt att man kan göra det när som helst och spoofa den ursprungliga sajten) Alternativt att man pekar om huvuddomänen men subdomänen businessclass.com/forum pekar mot nåt gammalt.

Det är inte otroligt, men inte heller uppenbart.

.com-registraren har iaf fortfarande samma person i Oslo som administrativ och teknisk kontakt och massor av texter och kontaktuppgifter på sajten pekar fortfarande till Norge. Det är där kontrollen över domän-pekningen ligger. Vem som kontrollerar innehållet på servrarna domänen pekar på kan vara vem som helst.

Man kan spekulera i om forumet ingår i köpet, om kontrollen till det är överfört och vad syftet med det isåfall är. Går säkert att anmäla till IMY om man vill, men jag skulle tro att det inte gör någon skillnad i praktiken.

Det vi så att säga "vet" är vad som står i post#1
Detta är mycket viktigt för att säkerställa att alla medlemmar fortsatt har tillgång till forumet. Forumet kommer inte längre att vara tillgängligt via BusinessClass.com.

Det är därför avgörande att alla medlemmar känner till detta. Vänligen hjälp till att informera alla aktiva användare.

Dvs att det verkar troligt att ägaren inte har avsett att sälja och/eller överföra kontrollen av forumet. Sedan har de kanske gjort det i alla fall i praktiken, tex genom att inte ha hunnit radera forum-originalet från bc.com innan de tappade kontrollen över servern. Ren spekulation från min sida, men det skulle åtminstone förklara varför forumet finns kvar i frusen form.

En annan förklaring kan ju vara att domänen inte ens är ompekad till nya ägarens servrar och att säljaren har lovat att sajten ska finnas kvar fram till ompekning sker så att ägarbytet inte märks mot kund. (forumet är ju som känt inte del av businessen på bc.com )

Ren spekulation från min sida, men det skulle åtminstone förklara varför forumet finns kvar i frusen form.
NJAAA! Frusen och frusen var väl att ta i när en medlem skapar en ny inloggning och svarar på inlägget om att Finnair skall sluta med utrop på svenska.

Efter hen så har det faktiskt skapats ett nytt medlemskap där man svarat i denna tråd, se post 7282.
Personen undrar säkert varför man inte får några svar alls.

Undrar också vem som är moderator på denna spöksida som lever sitt egna liv numera utan att hittills blivit ett paradis för diverse nättroll.

Då tar vi det igen så även folket där bak förstår.

Domännamnet är sålt. På det gamla domännamnet finns fortfarande ett forum kvar, troligen originalet och detta är kopian. Det är ganska troligt att de nya ägarna har tillgång till all informationen som finns på forumet. Vilket såklart bryter mot all GDPR.

Det går säkert att rapportera till IMY om man vill.
Mitt företag äger flera domännamn som andra företag i sin tur har hemsidor på. Jag har noll tillgång till innehållet på deras hemsidor och jag kan inte heller påverka vad dom lägger upp på dessa. Jag äger domännamnet och dom står för server och innehåll. Det är två helt olika saker och att an äger ett domännamn betyder inte per automatik att man har fri tillgång till allt innehåll. Man lägger inte upp innehållet på en domän utan en server.

Nu har jag lyckats logga på forumet igen. Som nämnts ovan, shaky experience. Länkar som dagens inlägg osv pekar på gamla domänen. Dessutom verkar alla direkt-meddelanden ha försvunnit. Eller är det bara hos mig?

Nu har jag lyckats logga på forumet igen. Som nämnts ovan, shaky experience. Länkar som dagens inlägg osv pekar på gamla domänen. Dessutom verkar alla direkt-meddelanden ha försvunnit. Eller är det bara hos mig?
Dagens Inlägg fungerar numera att du går på Nya Inlägg och sedan ner på Senaste nytt då är det som Dagens Inlägg

IMG_2867.jpeg

Toppen