Hur många flygningar har du gjort?
31
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året?
26 428
Vilka flygbolag har du flugit?
SAS, Swiss, Austrian
Antal hotellnätter/övernattningar?
65
Bästa hotellvistelse?
Cerulean Tower Hotel, Tokyo. Vilket trevligt rum, vilken trevlig personal, vilken utsikt, vilken frukost, vilken lounge!
Sämsta hotellvistelse?
Scandic Stora Hotellet, Nyköping. Varmt och svettigt enkelrum utan luftkonditionering. Mörka, bruna, murriga färger. Ingen uppgradering.
Bästa reseminnet?
Tokyo, allt jag upplevde där från konserter till dolda källarbarer med
@Rickard_O!
Sämsta reseminnet?
Radisson Blu Malmö – minimala uppgraderingar och många väl slitna rum. Detta har de fått veta.
Största överraskningen?
Op-up till First med Swiss som Senator på bonusresa biljetterad av SAS!
Annat "första gången" under året?
Reste med Tågab! Eleganta och synnerligen komfortabla vagnar från 60-talet.
Mål för 2026?
Troligen njuta av SAS EB LTG, så länge det nu varar.
Detta hade inte hänt utan BC under 2025?
Träffarna på Mister Plankstek såklart. Tack till
@NotRyan för att du styr upp.
Bästa BusinessClass.se-upplevelse?
@Robert flysas engagemang för julflyget och att vi andra kan få bidra genom detta.
Bästa loungen?
Executive Lounge Cerulean Tower Hotel, Tokyo - härligt utbud hela dagen av drycker, snacks, afternoon tea, rikliga och bra kvällskanapéer, Laurent-Perrier champagne under happy hour. Efter Happy hour fortsatte det med night cap, då med konjak, whisky, portvin etc.
Sämsta loungen?
SAS Lounge, gateområde E, Arlanda - det har tagit sig senaste året, men fortfarande för mkt av rotfruktssallader och grönkålsblandningar enligt min ringa mening.
Alternativ årsberättelse rsimon-style:
JANUARI
Efter trettonhelgen till ett avslaget Wien men med desto mer liv i konserthusen där Wiener Symphoniker spelade Mahlers symfoni nr. 6 två kvällar under Vladimir Jurowski (enastående intelligent dirigent). Jag fick även en bonus med Wiener Philharmoniker och legenden Zubin Mehta 89 år som dirigerade Bruckners symfoni nr. 9.
Väl hemma igen kombination av nytta och nöje i Göteborg där det senare innebar Mahlers symfoni nr. 2 med GSO och restaurangbesök på 28+.
FEBRUARI
I början av månaden fyrades den riktigt stora raketen av med första resan till Japan, närmare bestämt Tokyo.
Se särskild rapportering. Sista *A-bonusresan med Swiss bokad med EB-poäng. Här fick jag utdelning tack vare Senator-statusen med op-up till First på hemvägen. Vielen dank!
MAJ
Vårens mer ambitiösa musikresa till Mahlerfesten i Amsterdam där jag hörde fyra symfonier. Även Strauss
Die Frau ohne Schatten på operan, tokigt bra! Vidare till Berlin för mer Mahler i form av nionde symfonin. Radisson Collection där levererade en liten chokladtårta till rummet på min födelsedag (den räckte i två dagar). Såg även Wagners
Den flygande holländaren på Staatsoper. Påväg hem med tåg och stoppade i Hamburg för ännu mer Mahler, Chicago Symphony på Europaturné med sexan i bagaget. En bra födelsedagsvecka!
Firade en familjemedlem med rund födelsedag på Albert hotell och restaurang i Trollhättan (imponerande restaurang för att vara i lilla Trollhättan!).
JUNI
En mileage run med några övernattningar som jag egentligen inte behövde, men, men… hängslen och livrem. Till Budapest med SAS. Tåg till Wien. Mahlers sångsymfoni
Das Lied von der Erde med Wienfilharmonikerna och Ivan Fischer. Tåg till Salzburg och hem med SAS via Köpenhamn där jag var ensam i SAS Plus (sju rader).
JULI
Födelsedagsfest med släkt i Nyköping. Övernattning på ett fullpackat Scandic.
AUGUSTI
Sommarsemester. Resa 1 till ett hett Schweiz med SAS. Upptåg i Zürich, besök hos min leverantör av kaffe och te i Schmerikon, hjulångare på Vierwaldstättersee, konsert i Luzern med Mahlers symfoni nr. 10 i ett föredömligt uppförande! Tåg till Hamburg för Bruckners symfoni nr. 5 i Elbphilharmonie. Tågade hem med Deutsche Bahn, Öresundståg och SJ.
Resa 2. Hyrbil till Göteborg och tog där färjan till Kiel. Fyllde bilen med tyska vinflaskor och åkte hem. Sparade pengar? Nej – men här får man skilja på nöjeskonto och vinkonto.
SEPTEMBER
Åkte till Oslo med SAS. Bruckners symfoni nr. 9 med 98-åriga Herbert Blomstedt och Oslofilharmonin. Stay run på Unike Hotellers enhet i Sandefjord och säkrade GHA Discovery på Titanium-nivå för 2026. Vilket skräphotell, men god mat. Kan nu stoltsera med att ha käkat Sandefjordsås i Sandefjord. Hemresa med SJ.
Reste till Helsingfors med SAS. Gick på Sibeliusakademin och hörde Mahlers nionde symfoni i ett från Mahlers tid samtida arrangemang för två pianon. Endast för särskilda kännare, ity vi var blott cirka 30 konnässörer i konsertsalen. Större uppslutning på Finländska nationaloperan för Strauss
Elektra. Hemresa med Silja Line och möjlighet att nyttja skatteförmåner.
NOVEMBER
Nytta och nöje i Göteborg med SJ med återbesök på 28+ igen. De visade vissa tecken på trötthet i januari men nu var ordningen återställd med både uppstramad personal och det rent lukulliska.
Smärre musikresa i södra regionen med SJ. Danmarks Radios symfoniorkester 100 år och man slog på stora trumman i Köpenhamn med Mahlers symfoni nr. 8, dessutom i kunglig närvaro. Vidare till Malmöoperan där Wagners
Lohengrin gavs.
Höstens mer ambitiösa resa gick till Paris med SAS. Wagners
Valkyrian på Bastiljoperan, Berlioz
Fausts fördömelse på Théatre des Champs Elysées. Orchestre de Paris med Esa-Pekka Salonen och Yuja Wang i Philharmonie, likaså gästspel av Bayerska radions symfoniorkester och Simon Rattle samt Budapests festivalorkester och Ivan Fischer som gav Richard Strauss häftiga och sällan spelade
Josephslegende. Jäklar!
Den andra smärre musikresan till Umeå med SJ där Norrlandsoperan gav Wagners
Tristan och Isolde i ett kammaruppförande, mycket imponerande.
Antal musikevenemang hemma och på resa: 34
Antal framföranden med symfonier av Mahler: 14 st (två tvåor, en trea, en fyra, två femmor, tre sexor, en åtta, två nior, en tia, en
Das Lied von der Erde)
Gott nytt reseår!