Senaste nytt

SAS - Nytt high speed WiFi från Starlink 2025

Märkligt att SAS väljer ett flygplan som ändå redan har haft den tidigare versionen an WiFi när de har flera Airbusar helt utan, oavsett spännande med Starlink

Det kan ju finnas många skäl till att man valt just denna individ att bli först ut.
Men, det har kommunicerats att de som inte har fungerande wifi kommer få starlink först och gamla viasat lösningen ska vara kvar tills alla har utrustats med starlink.

Undrar hur de gör med den slitter nya A350 som kom häromdagen, vore ju kul om den fått starlink direkt men gissar att det är retro-fit på samtliga som gäller.
Min förståelse var att de skulle behålla samma "bubbla", som redan är certifierad. Den är ändå bara ett tunt plastskal som täcker de väsentliga komponenterna monterade på själva flygplanskroppen. Starlink och Viasat använder ungefär samma frekvenser för kommunikationen med satelliterna, så man behöver inte byta "bubbla" av den grunden.
 
Om jag var SAS så hade jag sett till att vänta några veckor och sedan ha en stor lansering med event och så, och under tiden övervaka stabilitet och göra eventuella finjusteringar. Det är nog bättre än att slå på det nu, och sedan ha missnöjda passagerare när det dyker upp problem som supporten inte kan lösa eftersom den har stängt över jul och nyår.
 
Om jag var SAS så hade jag sett till att vänta några veckor och sedan ha en stor lansering med event och så, och under tiden övervaka stabilitet och göra eventuella finjusteringar. Det är nog bättre än att slå på det nu, och sedan ha missnöjda passagerare när det dyker upp problem som supporten inte kan lösa eftersom den har stängt över jul och nyår.
Samt utbilda personalen.
 
Om jag var SAS så hade jag sett till att vänta några veckor och sedan ha en stor lansering med event och så, och under tiden övervaka stabilitet och göra eventuella finjusteringar. Det är nog bättre än att slå på det nu, och sedan ha missnöjda passagerare när det dyker upp problem som supporten inte kan lösa eftersom den har stängt över jul och nyår.
Om jag var SAS så hade jag slagit på det men kommunicerat att det inte är påslaget ännu (eller inte alls). På så vis får man hjälp av early adopters att provköra. Sen om det skulle strula i början ser jag inte som något problem så länge man inte lovat eller tagit betalt. Och det ska ju vara gratis :)
 
Om jag var SAS så hade jag slagit på det men kommunicerat att det inte är påslaget ännu (eller inte alls). På så vis får man hjälp av early adopters att provköra. Sen om det skulle strula i början ser jag inte som något problem så länge man inte lovat eller tagit betalt. Och det ska ju vara gratis :)
Det skulle man kunna göra, men jag tror att de tester man vill göra de kommande veckorna behöver man inga slutanvändare till. Man vill se hur systemet fungerar, vad som går fel etc. Ska man göra automatiska och syntetiska tester så hjälper det om det inte blandas in en massa slutanvändartrafik. Sen när man har löst första vågen med olika problem kan man börja släppa på riktig trafik, och då kan man välja att göra det i tysthet i början. När jag professionellt har gjort liknande pilotprojekt för andra kunder med satellitkommunikation så tar första fasen ungefär en månad (och med jul och nyår så ska man kanske plussa på det lite). Min magkänsla säger att Anko kommer ut på banan och klipper bandet i början av februari på något slags pressevent och officiell premiärflygning. Man vill ha lite testdata innan man kommunicerar ett datum, eftersom det krävs lite framförhållning för det.

Man har faktiskt inte sagt att det ska vara gratis från dag 1 med starlink, utan att det ska bli gratis när man har den nya inloggningsportalen på plats. Om dessa två sammanfaller eller ej får vi nog se, men där behövs det massor av tester med tanke på den breda flora av devicer som folk har med sig ombord.
 
Toppen