Senaste nytt

VIKTIG uppdatering: Forumet flyttas nu till First-Class.com

Jag tycker det är underligt att man valt att ha dubbla forum, istället för en enklare variant där den tidigare adressen bara innehåller en text-ruta med information om att det nu är flyttat. Borde ju bli både tydligare och enklare att sätta upp än nuvarande variant.

Uppdaterade loggor och sådant borde ju förstås ordnas förr eller senare, men det viktigaste borde ju vara att åtminstone under en övergångsperiod ha en tydlig info-sida på gamla adressen som pekar till den plats där man kan hitta forumet. Konstigt nog finns det trots allt vissa som inte är inloggade varje dag och inte läser alla trådar samma dag som de postas.

Man kan nog drista sig till att tro att om den gamla domänen såldes till ett rejält skumt bolag så går det inte särskilt bra för företaget och viljan att göra något här är väldigt liten. Kanske är dags att migrera till Flyertalk eller Reddit.

Jag tycker det är underligt att man valt att ha dubbla forum, istället för en enklare variant där den tidigare adressen bara innehåller en text-ruta med information om att det nu är flyttat. Borde ju bli både tydligare och enklare att sätta upp än nuvarande variant.

De nya ägarna verkar lite skumma.

Lite förvirrande att knapparna i toppmenyn leder till gamla domänen och skuggforumet.

Vem köper en domän och drar igång ett skuggforum. Bisarrt.

Och användarna sitter med ett forkat forum.

Detta är sjukt irriterande alltihopa! Först flytten som det aviserades väldigt dåligt om, sen att inte kunna logga in pga användaren finns ej.
När jag till slut fick hjälp av Palmen, så kom jag till rätt adress, men jag som till 99% sitter med mobilen, där blir jag baraomdirigerad vidare till den gamla adressen. igen...*suck*

Än värre är att @dashboard i vanlig ordning inte bryr sig om forumdelen alls!

Fattar ingenting.

Först typ 0 avisering. Domänbyte borde va klistrat med stor tydlig banner över hela hemsidan i en månad innan byte.

Fick googla för att hitta hit till den nya domänen. Katastrof.

Helt obegripligt om vad som hänt/händer. Man blir ju utelåst? På ena eller andra sättet hamnar man ju alltid på det ”nya blåa” pga av att länkarna är väck och då går det ju inte längre att logga in. Adressen fattar jag inte alls vad som gäller, first-class.com verkar ju vara den fungerar?

Alltså, jag vill och kan inte försöka försvara hur den här flytten gått till. Självklart borde länkar, logotyper mm varit uppdaterade redan, och självklart borde det finnas en redirect från varenda sida på gamla domänen till motsvarande på nya (om inget annat så för att inte alla google-sökningar ska pajja).

Men jag förstår inte riktigt hur det kan vara svårt att förstå vad som gäller? Den nya domänen är first-class.com, och gamla domänen businessclass.com ska inte användas längre. Om man av en eller annan anledning hamnar på gamla domänen, så är det bara att byta ut den biten av adressen till first-class.com (resten oförändrat) och ladda om sidan.

Tyvärr är det inte gratis att drifta ett forum, och så länge ingen av oss betalar för att använda detta så får man leva med att vi befinner oss i ägarens nåd, och får stå ut med vad de hittar på...

Men jag förstår inte riktigt hur det kan vara svårt att förstå vad som gäller? Den nya domänen är first-class.com, och gamla domänen businessclass.com ska inte användas längre. Om man av en eller annan anledning hamnar på gamla domänen, så är det bara att byta ut den biten av adressen till first-class.com (resten oförändrat) och ladda om sidan.
Utmaningen var nog att det a) gått ut olika budskap, b) bara informerats i en tråd i forumet och att c) en kopia av forumet ligger kvar på den gamla adressen.

Så här var det för mig:
Kom tillbaka till forumet efter 2-4 inaktiva dagar och under just den tiden hade denna tråden skapats och forumet flyttats. Dvs det som står här var såklart okänt för mig.
• Går in via bokmärke (dvs bc.com), ser att sajten har nytt utseende men att all struktur är där, prövar att logga in. Misslyckas. Första reaktion är att begära nytt lösenord, men det fungerar inte.
• Tänker att jag kanske kommit in mitt i flytten alt. annat tekniskt underhåll, så jag avvaktar och prövar sedan ett par gånger till på bc.com.
• Efter en dag tänker jag att OK, det kanske är flyttat, testar då på den adress jag kan minnas att det pratats om, dvs bc.se Den gör redirect till bc.com, tillbaka till samma döda sajt.
• Testar även det ett par gånger. ger sedan upp. Tänker att det kanske kommer ett mail om var/hur sajten nu kan nås.
• Kommer inget mail, jag struntar i det.
• Först idag, när en kompis mailar privat och jag ser att det talas om first-class.com googlar jag det och hamnar på denna tråden och då kan logga in.

Låt gå för att flytten var lite ad-hoc och att de varken kunde ge ett exakt datum, lägga redirects eller lägga ut info site-wide (banners, take-over osv), men om det är av yttersta vikt att alla fortsatt har tillgång till sajten kanske de kunde ha mailat ut via medlems-registret.

Toppen